بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 9 تير 1401 در ساعت 15 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

عایق XPS نوعی عایق سختی است که از پلیمر پلی استرین ساخته شده است و هدایت گرمای پایین، مقاومت فشار بالا و خاصیت خود خاموشی در برابر آتش از مزیت های برجسته ای این عایق به شمار می رود.

عایق XPS با توجه به فرآیند تولیدی که دارد و هم چنین ویژگی ها و کاربردهای مختلف، امروزه با استقبال زیادی روبه رو شده است و طبق پیش بینی ها، این عایق رشد 40 درصدی در سال 2021 را خواهد داشت و بیشتر مورد مصرف صنایع مختلف قرار می گیرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با عایق XPS، مزیت های آن و تفاوت آن با پشم سنگ بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

XPS چیست؟

عایق XPS محصولی از عایق کاری سلول بسته و گسترش یافته پلی استایرن است که در تابلوهای مربع و مستطیل با ابعاد استاندارد برای بازسازی و کاربردهای جدید ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

این عایق طی ترکیب شدن مواد افزودنی و ماده دمنده گاز، در داخل دستگاه درون یک مایع غلیظ ذوب می شود و پس از پردازش از طریق قالب به شکل فوم صاف تبدیل می شود و در نهایت فوم XPS تولید می شود.

 

ویژگی و کاربرد XPS

XPS عایق حرارت، صوت و رطوبت است و به دلیل سلول های کاملا بسته ای که دارد بسیار مقاوم و مستحکم می باشد و از این رو در عایق سازی ساختمان جهت سبک سازی و افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله مورد استفاده قرار می گیرد.

از کاربرد عایق XPS  می توان به استفاده در ساخت بخش های مختلف انواع ساختمان شامل مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی مانند عایق بندی دیوارهای فونداسیون، اجرای قطعات دکوراتیو، عایق بندی دیوارهای خارجی، ساخت دیوار با ساندویچ پانل دیواری، استفاده در هسته عایق ساندویچ پانل، عایق بندی زیر زمین ها، عایق بندی استخر شنا و غیره اشاره کرد.

 

مزیت ها و معایب XPS

از مزیت های XPS می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سبک هستند و ایمنی بالایی در برابر زلزله دارند
  • ابعاد استاندارد و دقیقی دارند
  • ضایعات کمی را شامل می شوند و قابل شستشو هستند
  • جذب آب بسیار کمی دارند و مقاومت خود را از دست نمی دهند
  • خاصیت چسبندگی و تحمل فشار بالایی دارند
  • ضد کپک و باکتری هستند و سمی نیستند

 

و از معایب XPS ها می توان به وجود CFCهایی اشاره کرد که در بعضی کشورها در تولید آن استفاده میکنند که این مواد یکی از تخریب کننده های لایه ازن است و موجب آلودگی محیط زیست می شود و هم چنین به دلیل فشردگی زیادی که دارد، از انعطاف پذیری خوبی برخوردار نمی باشد.

عایق پشم سنگ اگرچه شناخته تر و محبوب تر از عایق XPS است اما فوم XPS به دلیل ویژگی های خوب عایق گرمایی خود، جایگزین مناسب و به صرفه ای برای مصالح عایقی هم چون پشم سنگ است و از این عایق در ساخت دستگاه هایی مرتبط با صنایع غذایی مانند دستگاه های خشک کن در ظرفیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

شرکت آراد ماشین از نمونه شرکت های معتبری است که از این عایق در ساخت دستگاه های خود استفاده و کیفیت و مرغوبیت دستگاه ها را برای استفاده های طولانی مدت تضمین می کند.

 

عایق XPS در بدنه دستگاه های خشک کن

یکی از موارد استفاده از اکس پی اس، استفاده از آن در بدنه دستگاه های خشک کن است. در دستگاه های خشک کن کابینی و تونلی آراد ماشین از این عایق استفاده می شود.

نوع عایق استفاده شده در بدنه دستگاه تاثیر بسیاری روی قیمت دستگاه میوه خشک کن خواهد داشت.

بدنه دستگاه های خشک کن آراد ماشین ساندویچ پنل هستند و از سه لایه تشکیل شده اند، دو لایه ورق گالوانیزه و لایه داخلی XPS (با دانسیته 40) قرار داده شده است.

استفاده از این عایق بدلیل اینکه در برابر حرارت، رطوبت و صدا بسیار مقاوم است سبب کارکرد بهتر دستگاه و کاهش مصرف سوخت می شود. 

علاوه براین نسبت به پشم سنگ طول عمر بیشتری داشته و سبب افزایش عمر مفید دستگاه های خشک کن و کاهش استهلاک آن خواهد شد. 

مطالعه این مطالب را از دست ندهید:

قطعات دستگاه میوه خشک کن

قیمت دستگاه میوه خشک کن صنعتی

دستگاه میوه خشک کن خانگی

اسلایسر صنعتی

دستگاه شستشوی سبزی

دستگاه سیل

 

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :