بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 9 تير 1401 در ساعت 15 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با پیشرفت تکنولوژی و صنعت تر شدن زندگی ها، انواع مواد و وسیله هایی طراحی و تولید شده اند که به سرعت و بهبود زندگی مردم جامعه کمک زیادی می کند، عایق پشم سنگ از دسته موادی است که در خصوص دستگاه های صنعتی و نمیه صنعتی بسیار به گوشمان خورده، در این مقاله قصد داریم شما را با عایق پشم سنگ، ویژگی ها، انواع و کاربرد آن بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

در گذشته ساکنانی که در کنار کوه های آتشفشانی مستقر بودند از پشم های معدنی که در نتیجه ی فعالیت آتشفشان ها به وجود می آمده در عایق کاری منازل استفاده می کردند به این صورت که فوران کوه های آتشفشان، و وزش باد شدید بر روی گدازه ها، الیاف نرمی که بسیار شبیه به پنبه است، عایق پشم سنگ را به وجود می آورد.

از این رو با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی استفاده از عایق پشم سنگ در اشکال مختلف صنایع قابل رویت است که در ادامه ی مقاله به شرح کامل آن خواهیم پرداخت.

 

عایق پشم سنگ چیست؟ 

عایق پشم سنگ یک پوشش و عایق صوتی و حرارتی است که ماده اولیه تشکیل دهنده آن بازالت است که از گروه سنگ های آذرین و بازمانده های فعالیت آتشفشانی می باشد.

تحمل دمایی عایق پشم سنگ بیشتر از 750 درجه سانتی گراد و نقطه ذوب 1300 و نیز تحمل برودتی آن -30 درجه ی سانتی گراد است وضریب انتقال حرارتی بسیار کمی دارد با این حال قدرت عایق آن 33 برابر دیوار بتونی و 22 برابر دیوار آجری است.

در واقع عایق پشم سنگ همانطور که از اسم آن پیداست از سنگ ساخته شده است و به آن عایق معدنی نیز گفته می شود و مانند فایبرگلاس یک عایق با نصب آسان است.

 

عایق پشم سنگ چگونه ساخته می شود؟

برای ساخت عایق پشم سنگ ابتدا قطعه های سنگ بازالت را داخل کوره می ریزند سپس با مشتعل کردن قطعات، دمایی بالای 2000 درجه ی سانتی گراد ایجاد می شود و این خود باعث ذوب سنگ بازالت می شود.

مواد ذوب شده به سمت دستگاه سانتریفیوژ حرکت می کند و با استفاده از نیروی گریز از مرکز تبدیل به الیاف می گردد.

الیاف تولید شده توسط نوار نقاله به سمت دستگاه پخت هدایت می شود و الیاف به هم می چسبند و محصول تولید شده براساس چگالی، ضخامت و قطعات مورد نظر قابل برش هستند و برای بسته بندی و مصرف صنایع مختلف آماده می شوند.

 

مشخصات و ویژگی های عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ با ترکیب بندی قدرتمندی که دارد ویژگی های خوبی را شامل می شود که از جمله مشخصات و ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشم سنگ از کپک و سفیدک جلوگیری می کند و رطوبت را از خود عبور می دهد
  • دارای عملکرد خوب و طولانی مدتی می باشد
  • مانع از عبور صدا می شود
  • از عبور آب جلوگیری می کند
  • تا دمای 1400 را تحمل می کند و غیر قابل احتراق و آتش سوزی است
  • باعث کاهش سرعت فرآیند انتقال دما می شود
  • شامل 75 درصد محتوی بازیافتی است

 

انواع پشم سنگ

پشم سنگ از انواع مختلفی ساخته می شود که در صنعت های مختلف برای کاربردهای گوناگون به کار می رود و هر حرفه ای با توجه به نیاز کار خود، از پشم سنگ مخصوصی استفاده می کنند.

در اینجا به چند نمونه ی پرکاربرد از انواع عایق پشم سنگ می پردازیم:

 

پشم سنگ لوله ای

این نمونه قالب لوله ای شکل دارند و در تاسیسات لوله های ساختمانی و صنعتی قابل استفاده می باشند

 

پشم سنگ تخته ای

قابل استفاده در تمامی صنایع از جمله: صنایع کوره سازی، پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و صنعت ساختمان سازی در عایق کاری صوتی، حرارتی دیوار، کف و سقف می باشد و به صورت تخته ای با ابعاد استاندارد قابل تولید است.

 

پشم سنگ پتویی

پشم سنگ پتویی از نمونه عایق های گرم و مقاومی است که برای تجهیزات صنعتی، لوله هایی با قطر بالا کاربرد دارد.

 

پشم سنگ لحافی

پشم سنگ لحافی در انواع مختلف بدون روکش و با روکش آلومینیومی و کاغذ کرافت تولید می شود که در عایق کاری ساختمان ها، دیوارها، سقف ها، سوله ها، کانال های تهویه هوا استفاده می شود و به صورت رول تولید و به فروش می رسد.

 

پشم سنگ فله ای

قابل استفاده برای پر کردن فضاهای فاقد شکل هندسی منظم است

 

کاربرد عایق پشم سنگ

با توجه به محیط و نوع دستگاه می توان از انواع عایق پشم سنگ استفاده کرد که اگر به طور کلی کاربرد پشم سنگ را ذکر کنیم به عایق صدا، حرارت و صوت اشاره می کنیم که بیشتر افراد با عایق پشم سنگی آشنا هستند که در ساختمان در کف، سقف و پنجره به کار برده شده است.

از این رو عایق پشم سنگ قابل استفاده در تمامی صنایع از جمله: صنایع پالایشگاهی، نیروگاهی، صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات و گلخانه ای و غیره می باشد.

عایق پشم سنگ طی فرآیندی که تولید شده است و مواد تشکیل دهنده ای که دارد، مضراتی را شامل می شود که با حفظ ایمنی هنگام نصب و استفاده ی آن می توان این مضرات را به حداقل رساند که از جمله ی آن می توان به ایجاد حساسیت در پوست و ریزش ذرات آن به چشم و سیستم تنفسی اشاره کرد که باید در حین نصب از عینک، ماسک و دستکش استفاده نمود.

در صنایع غذایی مهندسین در ساخت دستگاه هایی مانند دستگاه تفت، و بدنه ی دستگاه های فر از پشم سنگ بهره می گیرند، شرکت آراد ماشین نیز یکی از شرکت های معتبر در صنعت ماشین سازی است که با استفاده از مواد اولیه ی با کیفیت و مرغوب، انواع دستگاه های مرتبط با صنایع غذایی را تولید می کند.

در بدنه دستگاه های خشک کن نیز برای جلوگیری از اتلاف حرارت،خارج نشدن رطوبت و کاهش مصرف سوخت از عایق استفاده می شود. عایق xps یک عایق بسیار قوی است که شرکت آراد ماشین برای خشک کن های خود از آن استفاده می کند.

عایق xps در دماهای بیشتر از 15درجه انتخاب خوب و درستی نیست. بنابراین برای خشک کردن محصولاتی که نیاز به دمای بالا دارند مانند گوشت، مواد شیمیایی و... از عایق پشم سنگ استفاده می شود. 

مطلب مرتبط: 

 

نوع عایق استفاده شده در بدنه دستگاه خشک کن بر روی قیمت دستگاه میوه خشک کن اثرگذار است. پشم سنگ نسبت به XPS بسیار ارزان تر است.

 

 

شرکت آراد ماشین طراح و سازنده دستگاه های خشک کن، بسته بندی، تفت آجیل و خشکبار، آبگیری و ... می باشد. این شرکت دستگاه های خود را با یک سال گارانتی و ده سال خدمات پس از فروش عرضه می کند.

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :