بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 3 فروردین 1403 در ساعت 21 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه با محصولات مختلف خشک شده ای آشنا هستیم که توسط دستگاه خشک کن مواد غذایی که در مدل های مختلف ساخته شده اند و عملکرد متفاوتی دارند تولید می شوند. دستگاه های خشک کن (Dryer) با توجه به نوع محصول، ظرفیت و میزان رطوبت مورد استفاده قرار می گیرند.

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه های خشک کنی آشنا کنیم که به روش های مختلف انواع محصولات مختلف از قبیل میوه، سبزیجات، مواد دارویی، شیمیایی، مایعات و مواد پودری و غیره را خشک و تولید می کنند، پس برای آشنایی بیشتر با این مدل دستگاه ها تا پایان مقاله همراه ما باشید.

انواع دستگاه خشک کن مواد غذایی

دستگاه های خشک کن مواد غذایی در مدل های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و ساخته می شوند. دستگاه خشک کن صنعتی عموما جهت خشک کردن محصولات در ظرفیت های بالا ساخته می شود و انتخاب آن ها با توجه به نوع محصول، مایع یا جامد بودن محصول، ظرفیت مورد نیاز انتخاب و خریداری می شوند.

 

دستگاه خشک کن حرارتی

دستگاه های خشک کن حرارتی با ایجاد هوای داغ در داخل دستگاه، رطوبت را از محصول می گیرد و مواد غذایی و دیگر مواد شیمیایی، دارویی و غیره را با کیفیت بالا خشک و تولید می کند.

دستگاه خشک کن خورشیدی

دستگاه خشک کن خورشیدی در مدل های مستقیم، غیر مستقیم، مختلط و ترکیبی ساخته می شوند و به عنوان دستگاه های به صرفه محسوب می شوند چراکه کارفرما نیازی برای پرداخت هزینه سوخت ندارد.

خشک کن خورشیدی

دستگاه خشک کن انجمادی

در این مدل دستگاه ابتدا محصول در دمای پایین منجمد می شود و برای گرفتن رطوبت محصول در محیط تحت خلاء قرار می گیرد و مناسب ترین دستگاه برای محصولاتی است که به حرارت حساس هستند.

هزینه ساخت، طراحی و نگهداری دستگاه خشک کن انجمادی بسیار بالا است و با توجه به سرعت پایین دستگاه، قیمت محصولات نهایی آن نیز بسیار بالا می باشد. 

دستگاه خشک کن مایکرو

این مدل دستگاه به صورت تونلی است و به صورت مداوم و کانتینیوس کار می کند به این صورت که با ورود محصول به داخل تونل دستگاه، طی حرارتی که اعمال می شود، رطوبت محصول کاهش می یابد و محصول خشک شده از دستگاه خارج می شود.

انواع دستگاه ها خشک کن حرارتی

دستگاه های خشک کن حرارتی همان طور که در بالا به آن اشاره کردیم با حرارت اعمال شده باعث خشک شدن محصول می شود اما تنظیم حرارت باید متناسب با محصولی باشد که قرار است روند خشک شدن آن انجام گیرد.

به طور کلی این دستگاه ها در انواع مدل های مختلف طراحی و تولید می شوند و محصولات پودری، مایعات و گرانولی را خشک و تولید می کند.

دستگاه خشک کن کابینی

دستگاه های خشک کن کابینی از متداول ترین دستگاه های خشک کنی است که در ظرفیت های مختلفی خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طراحی و ساخته می شوند و در انواع تک کابین، دو کابین، سه کابین مورد استفاده قرار می گیرند.

این مدل دستگاه ها از تعداد کابین های مشخص متناسب با ظرفیت دستگاه برخوردار هستند که طی حرارتی که بین سینی های قرار گرفته در سینی اعمال می شود به خشک شدن یکنواخت و یک دست محصولات مختلف کمک می کند.

دستگاه خشک کن تونلی

این مدل دستگاه با حداقل نیروی انسانی کار می کند به این صورت که محصول بر روی نوار نقاله ای قرار می گیرد که با منافذی که در خود دارد جریان هوای گرمی برای کاهش رطوبت محصول ایجاد می کند و با ورودی به داخل دستگاه مراحل خشک شدن آن انجام می گیرد و محصول خشک شده از سوی دیگر دستگاه خارج می شود.

این محصول به صورت مداوم کار می کند و قابلیت استفاده با انواع سوخت مصرفی نظیر گاز، برق، گازوئیل، ذغال سنگ و دوگانه را دارا می باشد. 

دستگاه خشک کن دوار

دستگاه خشک کن دوار یا روتاری که به صورت ماردونی و چرخشی ساخته می شود برای محصولات پودری و گرانولی کاربرد دارد که شکل ظاهری آن ها اهمیت ندارد.

از محصولاتی که به وسیله این دستگاه خشک و تولید می شوند در زمینه های صنایع معدنی، شیمیایی، بهداشتی و غذایی هستند.

دستگاه خشک کن سینوسی

محصولات پودری که قابلیت معلق شدن در هوا را دارند با استفاده از دستگاه خشک کن سینوسی خشک می شوند به این صورت که مدارهای رفت و برگشت سینوسی به گردش هوای بسیار بالای داغ دستگاه کمک می کند و محصولاتی که دارای رطوبت 20 الی 30 درصد رطوبت دارند را در کوتاه ترین زمان ممکن خشک و تولید می کند.

خشک کن سینوسی

دستگاه خشک کن لرزشی

دستگاه خشک کن لرزشی از یک صفحه که دارای منافذ است ساخته شده است و محصولات گرانولی مانند خشکبار بر روی این صفحه قرار می گیرند و این صفحه از تجمع محصول در یک نقطه جلوگیری می کند و به صورت یکدست و یکنواخت رطوبت را از محصول می گیرد و با کیفیت بالا خشک و تولید می کند.

دستگاه خشک کن افشانی

در این دستگاه مواد حل شده در یک محلول مایع در مخزن یا سیلکون اسپری می شود و به دلیل جریان هوای داغی که در گردش است، رطوبت از مواد گرفته می شود و به صورت پودر در این مخزن قرار می گیرد.

دستگاه خشک کن افشانی

دستگاه میوه خشک کن

همان طور که در این مطلب اشاره شد به دلیل تنوع بالایی که در کیفیت، ظرفیت و قیمت دستگاه میوه خشک کن وجود دارد، خریداران می توانند متناسب با نوع نیاز خود و سرمایه ای که در نظر گرفته اند، اقدام به خرید دستگاه کنند.

دستگاه های کابینی به عنوان دستگاه های پرکابرد و رایج خشک کن میوه شناخته شده است که ساخت این دستگاه توسط شرکت آراد ماشین ویژگی هایی را دارا می باشد که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • هوشمند و اتوماتیک بودن دستگاه
  • مجهز به سیستم های سنسور رطوبت و تخلیه
  • برخورداری از تنوع قیمت
  • برخورداری از جنس بدنه باکیفیت
  • قابلیت جانمایی و استفاده از فضای کم
  • برخورداری از گارانتی و خدمات پس از فروش

دستگاه خشک کن پودری

دستگاه خشک کن دوار بهترین گزینه برای محصولات پودری است که با توجه به بدنه درام و چرخشی که دارد، رطوبت محصول گرفته می شود و محصول پودری طی یک زمان مشخص از دستگاه خارج می شود.

خشک کن پودر

این مدل دستگاه علاوه بر صنایع غذایی برای محصولات صنایع شیمیایی، دارویی و بهداشتی نیز کاربرد دارد.

حتما مطالعه کنید: دستگاه خشک کن پودر

 

دستگاه خشک کن محصولات گرانولی

محصولات گرانولی نظیر خشکبار، سنگ های معدنی، حبوبات و غیره توسط دستگاه های مختلفی خشک و تولید می شوند که از جمله آن ها می توان به خشک کن های تونلی، لرزشی، خشک کن روتاری، کابینی و هیلکس اشاره کرد.

قیمت دستگاه خشک کن مواد غذایی

قیمت دستگاه خشک کن های مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به ظرفیت دستگاه، مدل دستگاه، نوع تکنولوژی و قطعات ساخت، سیستم های اعمال شده و غیره اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت دستگاه خشک کن مواد غذایی می توانید با کارشناسان شرکت آراد ماشین ارتباط برقرار کنید.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :