بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 20 بهمن 1402 در ساعت 23 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه میوه خشک حبه ای به عنوان یکی از خوراکی های لوکس و خوشمزه مورد توجه و استقبال زیادی همراه شده است و با توجه به ویتامین هایی که دارد، در بیشتر مهمانی ها، مراسمات رسمی، دورهمی ها می توان مورد استفاده قرار می گیرد و هم چنین به عنوان یک میان وعده مفید برای تمامی سنین مناسب می باشد.

از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با میوه خشک که به صورت حبه ای تولید می شود، آشنا کنیم و به توضیح روش تولید، بازار و دستگاه هایی که برای تولید این میوه نیاز است، بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 میوه خشک حبه ای

میوه خشک حبه ای چیست؟

میوه خشک حبه ای در واقع میوه های خشک شده ای هستند که در قالب مکعب های کوچک و به شکل حبه ای تولید می شوند و فواید و خواص زیادی را شامل می شوند و از دیرباز به خصوص در کشور ایران استفاده از میوه به صورت خشک شده مرسوم بوده و تا به اکنون با بکارگیری تجهیزات و دستگاه های مدرن، شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته اند.

 

روش تولید میوه خشک حبه ای

برای تولید میوه خشک می توان از تمامی میوه های تازه در دسترس استفاده کرد و برای تولید میوه خشک حبه ای می توان به دو صورت خانگی و صنعتی اقدام کرد که در ادامه به توضیح هر کدام از این دو روش می پردازیم:

روش خانگی

در این روش ابتدا پس از انتخاب میوه ها و شستشو و جدا کردن لکه های موجود در میوه ها، به صورت منظم و حبه ای برش داده می شوند.

پس از قطعه قطعه کردن میوه ها، در آب لیمو قرار داده می شوند تا از تغییر رنگ دادن و هر گونه واکنشی جلوگیری شود.

هم چنین جهت خشک کردن میوه به صورت خانگی می توان از بخاری، فر، شوفاژ یا نور آفتاب استفاده کرد.

روش صنعتی

روش صنعتی خشک کردن میوه به صورت حبه ای با روش خانگی متفاوت است و حجم تولید بالایی در کوتاه ترین زمان ممکن تولید می شود.

کارگاه های نیمه صنعتی و کارخانه های بزرگ صنعتی با تهیه کردن انواع مختلف میوه ها با کمترین لک و کرم خوردگی از باغات خشک و تولید می کنند.

هم چنین میوه ها را با مواد مخصوصی شستشو می دهند که تمامی نکات بهداشتی رعایت شود و اغلب برای حفظ مواد معدنی و ویتامین های مفید، میوه ها را با پوست خشک می کنند.

به طور کلی اگر قصد تهیه حجم کمی از میوه خشک حبه ای برای پذیرایی از میهمانان و دورهمی ها را دارید، بهترین گزینه، روش خانگی است، با این حال با روش صنعتی نیز می توان به درآمدی خوب از این طریق کسب نمود.

 میوه خشک حبه ای

بازار فروش میوه خشک مکعبی و چیپس میوه

میوه خشک مکعبی و چیپس میوه در بیشتر کشورهای آسیایی و اروپایی به صورت گسترده ای بازار خوب و پرسودی دارد و در حوزه صادراتی به صورت عمده در سطح رقابتی در جریان است.

مهم ترین نکته ای که تولیدکنندگان میوه خشک مکعبی باید در نظر گیرند، تولید محصولی باکیفیت و مرغوبیت بالا است و براساس این فاکتور می توانند محصول خود را با سود دهی بالایی به فروش رسانند.

از این رو به دلیل استقبال جهانی که نسبت به خرید این محصول شده است، می توان گفت بازار فروش خوبی دارد و مشتریان چیپس میوه تمامی سنین از کودکان تا بزرگسالان و افراد مسن را در برمی گیرد.

به طور کلی اگر قصد راه اندازی کارگاه تولید چیپس میوه را دارید می توانید محصول خود را به بنک دارها، تاجران، واسطه ها، فروشگاه های بزرگ زنجیره ای و... عرضه کنید و به فروش رسانید.

نکته ای مهمی که باید هنگام فروش میوه خشک حبه ای در نظر داشته باشید، مشخص کردن بازار هدف است، به این معنا که نوع محصول و هدف فروش ( عمده فروشی و خرده فروشی) برنامه ریزی شده باشد.

 

دستگاه ها و تجهیزات خط تولید میوه خشک حبه

برای تولید میوه خشک حبه ای در حجم های بالا مستلزم داشتن تجهیزات پیشرفته ای است که برای شستشو، قطعه کردن، خشک کردن، بسته بندی و... به کار گرفته شوند.

در ادامه با توضیح مراحل تولید میوه خشک حبه ای به تجهیزات این خط نیز اشاره می کنیم.

شستشو

مرحله اول شستشو میوه ها که شامل چند مرحله گل زدایی، ضد عفونی است با  وان های شستشو انجام می گیرد و پس از آبکشی به مرحله بعد انتقال داده می شوند.

هسته گیری و برش

با توجه به نوع میوه و پوست گیری ( در صورت نیاز) جداسازی هسته انجام می گیرد و پس از آن میوه ها توسط کاتر و تیغه ها برش داده می شوند.

عملیات برش در سطح خانگی توسط اپراتور و در سطح صنعتی از اسلایسرهای میوه صنعتی استفاده می شود.

حتما بخوانید: دستگاه اسلایسر چیست؟

پخت

در این مرحله میوه های حبه ای و اسلایس شده را در دیگ های پخت قرار می دهند تا به خوبی نرم و برای مراحل بعدی آماده سازی شوند.

تغلیظ و میکس

پس از نرم شدن و تغلیظ میوه های پخته، از دستگاه های میکسر جهت هم زدن و میکس میوه ها استفاده می شود.

شکل دهی میوه

برای شکل دهی میوه ها (حبه ای شکل) از دستگاه اکسترودر با قالب های متنوع استفاده می شود.

خشک کردن

عمل خشک کردن میوه ها به گونه ای باید صورت گیرد که شکل، فرم، طعم، مزه و کیفیت محصول حفظ شود و از این رو از دستگاه های خشک کنی استفاده می شود که در ظرفیت های مختلفی طراحی و ساخته می شوند.

بسته بندی

مرحله آخری که در خط تولید میوه خشک اهمیت دارد، بسته بندی محصول است که اگر به درستی و زیبایی انجام گیرد، مشتریان و میزان فروش افزایش پیدا می کند.

با توجه به شکل بسته بندی و سرعت تولید از دستگاه های بسته بندی متنوعی می توان استفاده کرد که از جمله آن می توان به دستگاه توزین، دستگاه سیل وکیوم و دستگاه دوخت اشاره کرد.

 

سخن آخر

میوه خشک حبه از محصولات محبوب و پرتقاضا است و تولید آن حاشیه سود بالایی دارد. اگر به فکر تولید این محصول افتاده اید می توانید از مشاوره های تخصصی آراد ماشین استفاده کنید.

09120807304
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :