بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 18 شهریور 1401 در ساعت 22 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دستگاه اسلایسر که در صنعت به آن دستگاه خردکن نیز گفته می‌شود از جمله دستگاه های بسیار پرکاربرد است که در انواع و اقسام مختلف طراحی و به کار گرفته می شود. دستگاه اسلایسر میوه برای برش انواع میوه جات سبزیجات و یا محصولات دیگر در شکل ها و اندازه های مختلف طراحی و ساخته می شوند که در بسیاری از مواقع چهار حالت اسلایس یا ورقه، خلال، رنده و نگینی پرکاربردترین حالت محصول خروجی از این دستگاه ها می باشد. تنوع بالای محصولاتی که باید خرد و یا اسلایس شوند باعث شده است که دستگاههای خرد کن یا اسلایسر نیز تنوع بالایی داشته باشند و هر کدام برای محصولی مشخص روش اسلایس مشخصی ارائه دهند.

در ادامه به انواع و اقسام دستگاه های اسلایسر خواهیم پرداخت و توضیح خواهیم داد که پرکاربردترین انواع آنها کدام است و چه کارایی دارد.

انواع دستگاه اسلایسر

انواع دستگاه اسلایسر از جهات مختلف دسته بندی می شود که یکی از آنها دستی، برقی و یا پنوماتیک بودن آن است؛ اما دسته بندی بسیار مهم روش و مکانیزم های به کار گرفته شده در دستگاه برای خرد کردن است.

عمده مکانیزم های به کار گرفته شده در دستگاه های اسلایسر برای محصولات مختلف به شکل پیستونی یا عمودی، روتاری و یا چرخشی،  رفت و برگشتی یا خطی، نوار نقاله ای و یا برای اسلایسر های با تناژ بالا سانتریفیوژ یا گریز از مرکز می باشد.

در ادامه به توضیح مفصل درباره اسلایسر های دستی، برقی و صنعتی خواهیم پرداخت.

اسلایسر دستی

اسلایسر دستی یکی از پرکاربردترین اسلایسر ها در حوزه تولید میوه جات و سبزیجات خشک است به دلیل اینکه در این نوع اسلایسر از تیغه های با کیفیت بسیار بالا استفاده شده است و می توان با استفاده از یک دستگاه اسلایسر دستی انواع محصولات مختلف را ورقه کرده و آماده خشک شدن نمود اکثر دارندگان کارگاه ها و تولیدی های میوه جات خشک از این را اسلایسر استفاده می کنند. قیمت بسیار مناسب این دستگاه و سادگی استفاده از آن باعث شده است همه تولیدکنندگان میوه و سبزیجات خشک حداقل یک یا چند دستگاه اسلایسر دستی در کارگاه خود داشته باشند و برای ورق کردن میوه جات مانند سیب پرتقال گوجه و سایر محصولات از آن استفاده نمایند.

اگر فقط یک نفر با استفاده از یک اسلایسر دستی اقدام به و ورقه کردن میوه در خطوط تولید نماید در حدود ساعتی ۱۰۰ کیلوگرم میوه را می تواند خرد نماید.

دستگاه اسلایسر برقی

دستگاه اسلایسر برقی مناسب تولیدی های بزرگ و کارخانجاتی با خطوط تولید تناژ بالاست این در حالی است که با استفاده از این دستگاه ها می توان بدون فشار آوردن به اپراتور تناژ بالایی از محصولات را تولید کرد.

نکته بسیار مهم در استفاده از این نوع دستگاه های اسلایسر برقی این است که ممکن است این دستگاه برای محصولاتی با حساسیت بالا و محصولات نرم کاربرد آنچنانی نداشته و باعث افزایش پرتی و تلفات شود. دستگاه های اسلایسر برقی روتاری میتواند یک گزینه مناسب برای تولید میوه جات باشد این دستگاه با آخرین تکنولوژی های روز دنیا طراحی و ساخته شده است و می تواند با دقت بالا پرتی را کاهش داده و بهترین راندمان را در خطوط تولید کارخانجات بزرگ داشته باشد.

اگر به ورق کردن محصولاتی مانند سیب زمینی، گوجه، پیاز و ... در تناژ های بالا فکر میکنید بهترین گزینه برای شما استفاده از اسلایسر های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است که می‌تواند این محصولات را با سرعت بسیار بالایی در حدود ۱۰ تن در هر شیفت اسلایس یا خلال نماید.

دستگاه اسلایسر پنوماتیک

اسلایسر پنوماتیک نوع جدیدی از دستگاه های خرد کن صنعتی است که توسط مهندسین شرکت آراد ماشین طراحی و ساخته شده است. در این دستگاه با استفاده از جک های پنوماتیک و تیغه های تیز، انواع میوه ها و صیفی جات به سرعت و بالا و کیفیت عالی خرد می شوند.

 

دستگاه اسلایسر میوه صنعتی

همانطور که گفته شد برای فرآوری انواع میوه جات در خطوط تولید صنعتی و نیمه صنعتی انواع اسلایسر طراحی و ساخته شده است که هر کدام با ویژگی های آنها در بالا توضیح داده شد. در یک جمع بندی می توان گفت دستگاه اسلایسر میوه صنعتی همان است که بتواند سرعت بالایی در خرد کردن و ورق کردن انواع میوه جات و سبزیجات داشته باشد در حالی که میزان تلفات و پرتی آن بسیار کم باشد چراکه مواد اولیه خطوط تولید میوه جات خشک که همان میوه باشد بسیار گران قیمت است و حتی اگر ۱۰ الی ۲۰ درصد پرتی حین اصلاح کردن وجود داشته باشد می تواند سودآوری این خط تولید را به شدت کاهش دهد.

می توان نتیجه گرفت که دستگاه اسلایسر میوه صنعتی مناسب خطوط تولید همان دستگاه خردکن پنوماتیک است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به اینکه قیمت مناسبی هم دارد اکثر تولید کنندگان میوه جات حتی آنهایی که میزان تولید بسیار بالایی ندارند می توانند آن را تهیه کرده و به کار بگیرند و سودآوری خود را افزایش داده و زحمت شان را کاهش دهند.

دستگاه اسلایسر پیاز

دستگاه اسلایسر پیاز از جمله دستگاه هایی است که بسته به نوع مصرف پیاز خرد شده می تواند متفاوت باشد به این ترتیب که اگر بخواهیم پیاز خرد شده را به شکل مناسبی حفظ کرده و خشک کنیم حتماً باید از یک اسلایسر حساس استفاده نماییم که فرم پیاز را به هم ریخته و خلال های زیبایی را تولید نماید که در این صورت اسلایسر صنعتی پنوماتیک بهترین گزینه برای این کار است. اما اگر شکل پیاز خرد شده حائز اهمیت نباشد و بخواهیم تناژ بالایی از پیاز را در مدت زمان کم خلال کرده و خورد نماییم در آن صورت یا باید از اسلایسر های عمودی برقی استفاده نمود و یا اسلایسر های سانتریفیوژی را برای تناژ های بسیار بالا به کار گرفت.

دستگاه اسلایسر سیب زمینی

اسلایس کردن سیب زمینی هم نکات ظریف خاص خود را دارد به این دلیل که سیب زمینی در چند روش مشخص و شکل ثابتی استفاده می شود.

مثلاً اگر بخواهیم سیب زمینی را اصلاح کرده و ورقه نماییم و تناژ بالایی را تولید کنیم بهترین گزینه اسلایسر سانتریفیوژی است در حالی که اگر امکان هزینه کرده زیاد را نداشته و همچنان می خواهیم سیب زمینی را بصورت ورقه شده با کیفیت بسیار بالا داشته باشیم بهترین گزینه اسلایسر پنوماتیک است. این در حالی است که مصرف سیب زمینی خلال شده در بازار بسیار زیاد است و برای تولید سیب زمینی خلالی یا باید از اسلایسر برقی پیستونی استفاده کرد و یا از اسلایسر های پنوماتیک افقی.

انتخاب اسلایسر مناسب برای اسلایس کردن سیب زمینی می تواند تعیین کننده کیفیت کارایی و همینطور ظرفیت تولید خط تولید شما باشد، چراکه سیب زمینی جایگاه بسیار کلیدی در خطوط تولید مختلف و همینطور در بازار تقاضای مشتریان شما دارد. 

نحوه کارکرد دستگاه اسلایسر

نحوه کارکرد دستگاه اسلایسر بسته به نوع دستگاه می تواند متفاوت و متنوع باشد اما باید در نظر گرفت که اصول کار کرد همه اسلایسر ها ثابت است که معمولاً استفاده از تیغه و نگهدارنده محصول و عبور دادن محصول از تیغه است.

در بعضی دستگاه های اسلایسر مانند اسلایسر برقی پیستونی محصول و نگهدارنده ثابت است و تیغه در حال چرخش همین باعث می‌شود محصول از تیغه رد شده و خرد شود.

در دستگاه پنوماتیک یا برقی روتاری تیغه ها ثابت است و نگهدارنده محصول را از لابلای تیغه ها عبور داده و اسلایس یا خرد می شوند. در دستگاهی مانند دستگاه اسلایسر سانتریفیوژ گریز از مرکز چون تناژ تولیدی بسیار بالاست هم محصول و هم تیغه در حال گردش هستند و به این ترتیب محصول با سرعت بسیار بالا از لابلای تیغه های گردان عبور کرده و محصول اسلایس و یا خلال میشود.

در نظر داشته باشید که نحوه کارکرد دستگاه اسلایسر با و تلفات محصول رابطه داشته و طراحی مناسب برای دستگاه اسلایسر می‌تواند بهترین عملکرد را برای آن به ارمغان آورد.

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :