بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 15 شهریور 1401 در ساعت 23 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از تنقلات بسیار محبوب در تمام دنیا، میوه خشک است و دلیل این همه توجه و استقبال، وجود ویتامین هایی هستند که در بافت میوه ها وجود دارند و بدن انسان برای کارکرد سالم و موثر خود به آنها نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم شما را با فواید و خواص میوه خشک آشنا کنیم و به ویتامین ها و مزایایی که برای انسان ها دارند، بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

فواید میوه خشک شده

میوه های خشک شده با توجه به ظاهر خشک شده ای که دارند، از ویتامین ها و مواد مغذی برخوردار هستند که برای تقویت سلامت بدن و افزایش عملکرد سیستم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

برای دریافت مواد غذایی و ویتامین های گوناگون مورد نیاز بدن، باید از میوه ها مختلفی به میزان مورد نیاز مصرف کنیم، تا بدن انسان به صورت سالم و موثر کارکرد داشته باشد.

اما میوه ها در زمان و فصل خاصی باید مورد استفاده قرار گیرند که برای این مشکل، از دستگاه های خشک کنی استفاده می شود که انواع میوه های مختلف را خشک و جهت مصرف در تمام فصول به بازار عرضه می کنند.

میوه خشک در واقع نوعی چیپس میوه است که طی فرآیندی، تمام آب خود را از دست می دهد و مواد مغذی درون آن متراکم می شود و از این رو در طولانی مدت می توان از آن استفاده کرد و از فواید و خواص آن بهره مند شد.

از مهم ترین خواص و فواید میوه خشک شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک منبع عالی وغنی از فیبر و آنتی اکسیدان می باشد
  • تامین کننده مواد معدنی نظیر عناصر آهن و پتاسیم
  • ریسک ابتلا به دیابت از طریق کنترل قند خون را کاهش می دهد
  • افزایش قدرت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد گوارش
  • مناسب برای تناسب و فیت کردن اندام
  • کاهش ریسک ابتلا به بیماری های خطرناک استخوانی
  • و...

خواص میوه خشک نسبت به میوه تازه

به طور کلی به دلیل اینکه میوه ها از جمله گروه های غذایی مهم در تغذیه انسان ها هستند، از این توصیه شده است که هر روز 3 الی 4 واحد از انواع میوه ها مصرف شود تا از خطر ابتلا شدن به بیماری ها جلوگیری نمود.

هر واحد میوه حدود 60 کیلوکالری انرژی، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و مقدار مناسبی ویتامین را به بدن انسان هدیه می دهد.

بنابراین با توجه به اینکه نگهداری میوه های تازه برای طولانی مدت امکان پذیر نیست، خشک کردن میوه ها بهترین گزینه ایده آلی است که می توان با استفاده از آن در تمام فصول سال از انواع میوه ها و ویتامین های موجود در آن بهره مند شد.

تمام تغییراتی که در میوه های خشک اتفاق می افتد، تخریبی نیستند و گاهی اوقات، اثرات ویژه ای برای حالت خشک در برخی میوه ها وجود دارد که در نوع تازه آن ها این اثرات به مراتب کمتر است.

به عنوان مثال میوه هایی نظیر انجیر خشک، توت خشک و آلوی خشک شده اثر ملینی بیشتری نسبت به انواع تازه آنها دارند و در برخی موارد نیز می توان گفت که تعدادی از میوه های خشک تا چهار برابر نوع تازه خود، آنتی اکسیدان دارند.

میوه های خشک شده با توجه به داشتن آهن، پتاسیم، سلنیوم، فیبر و... برای افرادی که کمبود مواد معدنی دارند، بهترین گزینه می باشد.

فواید میوه خشک شده برای کودکان

مصرف میوه در برنامه غذایی، تاثیر بسزایی در حفظ سلامتی و تندرستی انسان دارد و به همان اندازه برای بزرگسالان اهمیت دارد، برای کودکانی که در سن رشد قرار دارند، حائز اهمیت است.

به دلیل اینکه مصرف میوه، بخشی از نیاز کودکان را به مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها تامین می کند، بنابراین مصرف 2 الی 5 واحد به صورت روزانه توصیه می شود.

نکته ای که هنگام مصرف میوه ها برای کودکان باید در نظر گرفت، توجه به حساسیت سیستم گوارشی کودکان است که باید با احتیاط انجام شود.

کودکان با مصرف انواع میوه های خشک شده می توانند به بهبود عملکرد مغز، استحکام استخوان ها، دندان ها، تقویت بینایی و بهبود عملکرد حافظه کمک کنند.

به طور کلی به دلیل تنوعی که در شکل، ظاهر، طعم و رنگی که در انواع میوه های خشک شده وجود دارد، تمایل استفاده و مصرف برای کودکان افزایش می یابد و انرژی لازم را در طول روز برای آنها فراهم می کند.

حتما مطالعه کنید: میوه خشک حبه ای چیست؟

خواص میوه خشک شده برای زنان باردار

زنان باردار برای سلامت خود و فرزندشان به یک رژیم غذایی منظم و متعادل نیاز دارند که مواد مغذی و ویتامین های ضروری را به اندازه کافی دریافت کنند.

میوه خشک شده به دادن پروتئین اضافی و مواد مغذی مانند روی، منیزیم، آهن، اسیدهای چرب، امگا 3 به نیاز بدن مادر و جنین کمک می کند و در اینجا به چند مورد از فواید مصرف میوه خشک شده در دوران بارداری اشاره می کنیم:

  • به دلیل تغییرات هورمونی، مصرف قرص و... در دوران بارداری مشکل یبوست را ایجاد می کند که دلیل وجود منبع فیبری که در میوه های خشک وجود دارد، مصرف آن در دوران بارداری از یبوست مادر جلوگیری می کند
  • منبع آهن در میوه خشک شده به کمبود ویتامین آهن کم خونی کمک شایانی می کند
  • منبع ویتامین A به عنوان یک ماده ضروری به رشد استخوان های کودک کمک می کند و میوه خشک شده سرشار از ویتامین آ است
  • منیزیم موجود در چیپس میوه به سیستم عصبی کودک کمک می کند
  • هم چنین به دلیل وجود ویتامین E در انواع میوه های خشک شده، در رشد ریه ها و سلول های بدن کودک موثر است
  • مصرف میوه خشک شده در دوران بارداری، خطر ابتلا به آسم و خس خس سینه در نوزاد را کاهش می دهد 

فواید میوه های خشک شده برای پوست

تاثیرات زیادی میوه های خشک برای سلامتی و رشد بدن دارند که از جمله آنها می توان به تاثیر ویژه بر پوست اشاره کرد چرا که ویتامین های زیادی در میوه نهفته است و با مصرف آنها می توان از چین و چروک و پیری جلوگیری کرد.

در ادامه به چند نمونه از میوه هایی اشاره می کنیم که بر سلامت پوست تاثیر ویژه ای دارند:

انجیر خشک: به آب رسانی و رطوبت پوست کمک می کند و باعث استحکام منافذ پوستی می شود.

سیب خشک: مصرف این میوه، هر نوع رنگ پریدگی را در پوست شما از بین می برد و به سفید شدن پوست و رفع تیرگی بدن کمک شایانی می کند.

کیوی خشک: مانع از چروک صورت می شود

موز خشک شده: از خاصیت این میوه می توان به روشن کنندگی و از بین برنده میکروب ها و آلودگی های سطح پوستی اشاره کرد.

حتما مطالعه کنید: خواص زردآلو خشک

سخن پایانی

با توجه به موارد گفته شده در این مطلب می توان به این نتیجه رسید که نه تنها مصرف میوه خشک تاثیرات مفید و شگرفی بر سلامت بدن و اندام دارد، بلکه می توان به عنوان یک میان وعده عالی و خوشمزه از این محصول منحصر به فرد مصرف و استفاده نمود.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :