بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 24 شهریور 1401 در ساعت 22 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه با افزایش آگاهی افراد از فواید و خواص زردآلو خشک، طرفداران زیادی را به مصرف آن به عنوان یک میان وعده ی خوشمزه به خود جلب کرده است و نقش مهمی در درمان بیماری ها و سلامت بدن ایفا می کند.

از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با خواص و فواید زردآلو خشک آشنا کنیم و به توضیحات و ویژگی های این میوه تابستانی بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

میوه کوچک زردآلو که پوست نازک و به رنگ زرد و متمایل به نارنجی و قرمز دارد، مزه ی خوشمزه و شبیه به هلو و آلو دارد که در بیشتر نقاط دنیا از این میوه به روش های مختلفی هم چون زردآلو خشک، آبمیوه، مربا، میوه مورد استفاده قرار می گیرد.

در کشور ایران نیز این محصول در استان های مختلفی کشت و تولید می شود و به صورت تازه به بازار و تولید کنندگان میوه خشک عرضه و به عنوان یکی از محصولات صادراتی به کشورهای مختلف همسایه و اروپایی صادر می شود.

 

خواص زردآلو خشک

زردآلو خشک از ارزش غذایی و خواص مختلفی برخوردار است و تاثیر مثبتی بر سلامتی و رشد کودکان دارد.

این میوه خوشمزه با دارا بودن کالری، آب، پروتئین، چربی، کربوهیدرات و فیبر به یادگیری بیشتر کودکان، افزایش انرژی و تمرکز آن ها کمک شایانی می کند.

 

مطالعه مقاله میزان کالری میوه خشک را از دست ندهید.

 

از خواص این میوه خشک می توان به وجود انواع مواد مغذی و مقوی زیر اشاره کرد:

پتاسیم، فسفر، کلسیم، ویتامین ب 9، ویتامین ث، ویتامین کا، ویتامین آ، آهن، ویتامین ای، سدیم، منیزیم، روی، ویتامین ب یک، ویتامین ب 2، ویتامین ب3، ویتامین ب 6

زردآلو خشک کاربرد های فراوانی دارد که در ادامه ما به چند مورد از آن اشاره می کنیم:

  • استفاده از قطعه های زرد آلو خشک برای تزئین در انواع بستنی، شیرینی ، کیک، مرغ، سالاد و...
  • استفاده در تهیه مارمالاد، شربت، ژله، مربا
  • استفاده از ترکیب زردآلو خشک و دیگر میوه های خشک شده جهت تهیه کمپوت

هم چنین استفاده از این میوه خشک شده به عنوان یک میان وعده برای زنان باردار و کودکانی که در سن رشد هستند و هم چنین افزایش قوای بدنی جوانان و بزرگسالان.

 

فواید زردآلو خشک 

 

دیگر فواید زردآلو خشک

طبع زرد آلوی خشک شده، تر و سرد و نمونه شیرین آن خاصیت گرمی دارد و در اینجا ما به چند نمونه از فواید این محصول اشاره می کنیم:

1: بهبود بینایی

این میوه با دارا بودن ویتامین آ، نه تنها به بهبود بینایی کمک می کند بلکه باعث حفظ سیستم ایمنی می شود و سلامت پوست را بهبود می بخشد.

هم چنین مصرف این محصول باعث کاهش خطر اختلالات چشمی می شود.

2: جلوگیری از ناراحتی معده و روده

زردآلو با داشتن فیبر، به جذب مواد مغذی بدن کمک و اسیدهای چرب را تجزیه می کند و مانع از بیماری های معده و روده می شود.

3: افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی

زردآلو منبع ویتامین سی است و یکی از میوه های مناسب جهت مصرف در هنگام سرماخوردگی است و رادیکال های مضر را از بین می برد.

4: باعث بهبود قلب می شود

با داشتن فیبر در زردآلوی خشک شده، نه تنها به کاهش مقدار کلسترول بدن کمک می کند، بلکه در متعادل سازی و حفاظت ماهیچه های قلب نیز موثر است

5: پاکسازی سموم از بدن

 آنتی اکسیدان های موجود در زردآلو، به از بین بردن رادیکال های آزاد مضر برای سلول ها، کمک می کند و سموم را از بدن پاکسازی می کند.

6: برای زنان باردار مفید است

استفاده از میوه خشک زردآلو به کاهش کم خونی در دوران بارداری و رشد سیستم عصبی جنین کمک می کند و از یبوست و سوء هاضمه و هم چنین کم خونی و زایمان زود رس جلوگیری می کند.

  • پیشگیری از سرطان و پیری زود رس و بیماری های محتلف
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیری از کم خونی
  • افزایش سلامت پوست
  • افزایش متابولیسم بدن و بهبود سیستم گوارشی
  • کمک به سلامت و شکل گیری استخوان ها
  • افزایش و بهیود سلامت سیستم تنفسی
  • افزایش گردش خون و کمک به درمان اختلال نعوظ

همانطوری که در بالا به آن پرداختیم، این میوه خشک سرشار از مواد مغذی و مقوی است و در بسیاری از مطالعات علمی مصرف آن به عنوان یک رژیم غذایی سالم به افراد توصیه شده است. 

 

روش خشک کردن زردآلو 

میوه زردآلو از دوران باستان در آسیای مرکزی تولید و کشت شده و در جاده ابریشم به عنوان یکی از کالاهای مهم مبادله میشده و تا به امروز این میوه چه به صورت تازه و چه خشک شده از کالاهای با ارزش تجاری محسوب می شود.

استان مالاتیا در کشور ترکیه به عنوان پایتخت جهانی زرد آلو خشک و یکی از برگترین تولید کنندگان زردآلو در جهان شناخته شده است، با این وجود کشور ایران به دلیل شرایط آب و هوایی مختلف، تامین کننده نیاز بازار داخلی است و برای خشک کردن این میوه می توان روش های زیر را دنبال کرد:

روش اول: به صورت سنتی می توان مقداری زردآلو را تهیه کرد و پس از شست و شو و هسته گیری بر روی یک پارچه نخی مقابل آفتاب قرار داد و هر چند ساعت یکبار میوه ها را جابجا کرد که به صورت یکدست خشک شوند و طی چند روز این عمل باید صورت گیرد.

 

 خشک کردن زردآلو با حفظ خواص آن

 

روش دوم: در روش صنعتی در حجم های بالا توسط دستگاه خشک کن صنعتی، خانگی و کارگاهی انجام می گیرد که عملکرد و سیستم متفاوت تر و در عین حال سرعت بالایی دارند.

 

سخن آخر

در مقاله امروز درباره فواید زردآلو خشک صحبت کردیم و از ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی که در این ماده غذایی وجود دارد، گفتیم، همچنین به خواص زردآلو خشک ( درمان یبوست و کاهش وزن و...) اشاره کردیم، اما مهم ترین نکته که باید به آن اشاره کنیم، این است که در مصرف این خوراکی خوشمزه نباید زیاده روی کرد و توصیه می شود، زرد آلو خشک را نصف فنجان ( 3 یا 4 عدد) در طول روز مصرف کرد.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :