بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 27 خرداد 1402 در ساعت 10 : 7 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

خشک کردن میوه جات، سبزیجات، گیاهان دارویی از دیرباز رایج بوده و امروزه به شکل پیچیده و گسترده تری انجام می شود. یکی از روش های سنتی و مدرن که برای خشک کردن میوه جات استفاده می کنند. استفاده از گوگرد است که به عنوان عناصر مهم و مورد نیاز انسان و دیگر حیوانات به شمار می رود.

استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک به طولانی شدن استفاده از میوه و حفظ طعم، رنگ و مزه می شود. اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود را دارید و می خواهید وارد دنیای خشک کردن میوه جات شوید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله همراه ما باشید.

گوگرد در تولید میوه خشک

کاربرد گوگرد در تولید میوه خشک

همانظور که در ذکر کردیم گوگرد یک ماده شناخته شده ای است که انسان ها برای نگهداری میوه و دیگر مواد غذایی استفاده می کنند. اگرچه امروزه با استفاده از دستگاه های خشک کن محصولات مختلف به ویژه میوه ها را خشک و تولید می کنند. اما چیزی که از گذشته تا اکنون کیفیت و روش آن حفظ شده، نشاندهنده تجربه موفق آن در خشک کردن میوه جات است.

امروزه از گوگرد برای خشک کردن میوه خشک در بخش های شرق فلات ایران و خاورمیانه استفاده می شود. به این صورت که پس از چیدن محصول بر روی سینی با جعبه های منفذ دار، با گوگرد میوه ها را دود می دهند.

گوگرد دی اکسید و سولفیت ها از ترکیباتی شیمیایی هستند که مدتهاست در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند و از فواید استفاده گوگرد دی اکسید در میوه جات می توان به دو مورد زیر اشاره کرد:

  • محافظت از رنگ و طعم میوه هایی نظیر هلو، سیب، زردآلو و کشمش
  • جلوگیری از ایجاد لکه قهوه ای بر روی ظاهر و طعم میوه ها
  • استفاده در صنایع غذایی

چگونگی استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

قبل از اینکه میوه های خشک شده توسط گوگرد را مصرف کنید لازم است به این موضوع واقف باشید اگرچه گوگرد در افراد سالم مشکلی ایجاد نمی کند اما در افراد حساس و دارای آلرژی مشکلاتی نظیر سرفه، سوزش گلو، تنگی نفس رخ می دهد.

بنابر این موضوع سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا به تولیدکنندگان و فرآوری کنندگان مواد غذایی هشدار داده است که استفاده از سولفیت ها را در مواد غذایی کاهش دهند و حد مجاز استفاده از آن نیاید بیشتر از 40 تا 80 در هر متر مکعب باشد.

مزیت های استفاده از گوگرد در تولید میوه خشک

اگر بخواهیم میوه ای را مثال بزنیم که بسیار پر استفاده و پر طرفدار است و با روش گوگرد خشک می شود. زردآلو بهترین گزینه ممکن خواهد بود که با کمک این روش نه تنها  باعث نرم شدن زردآلو می شود بلکه به دیرتر فاسد شدن و تیرگی آن منجر می گردد و مواد مغذی و ویتامین های A و C حفظ خواهد شد.

ترکیبات گوگرد در تولید میوه خشک با دستگاه میوه خشک

برای اینکه میوه های خشک را با روش گوگرد و با استفاده از دستگاه خشک کن میوه خشک و تولید کرد، باید با روش دیگری وارد عمل شد. به این صورت که میوه ها را در محلول گوگرد دار حاوی متابی غوطه ور می کنیم و میوه های ورقه شده را به مدت 5 دقیقه و میوه های نصف شده را به مدت 15 دقیقه در این محلول قرار می گیرند.

پس از گذشت این مدت میوه ها بر روی سینی های دستگاه خشک کن قرار می گیرند و مطابق با نوع میوه و زمانی که نیاز دارد، تنظیمات را اعمال و دستگاه را روشن می کنید تا مراحل خشک شدن آن درون دستگاه انجام شود.

حتما مطالعه کنید: تاسیس کارگاه میوه خشک کنی

 

مضرات گوگرد در تولید میوه خشک

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، گوگرد برای برخی افراد ممکن است حساسیت زا باشد و معمولا استفاده از گوگرد در صنایع تولید چیپس میوه توصیه نمی شود و مشکلاتی نظیر حملات آسمی یا آلرژی به سولفیت رخ دهد.

در آخر می توان گفت که از گذشته تاکنون افراد تلاش بر این دارند که برخی از مواد غذایی را خشک کنند و هدف از اینکار به شرح موارد زیر است:

  • افزایش مدت نگهداری و ماندگاری محصول
  • کاهش وزن
  • کاهش حجم و سهولت استفاده
  • کاهش هزینه های بسته بندی و حمل و نقل

 

7 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :