بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 27 خرداد 1401 در ساعت 10 : 33 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

المنت حرارتی با قابلیت عبور جریان برق و تولید آن به گرما کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف ایجاد کرده است که در این مقاله قصد داریم به توضیح انواع المنت حرارتی و کاربرد آن بپردازیم.

 

المنت حرارتی چیست؟

المنت حرارتی یک رشته سیم نیمه هادی دارای مقاومت الکتریکی است که با خاصیت داغ شوندگی به دور یک استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک یا خاک نسوز پیچیده شده و در زمان کوتاهی گرمای زیادی را تولید می کند.

مقاومت های المنت حرارتی از جنس کروم و نیکل با توان های مختلف در بازار وجود دارند که در ادامه به توضیح انواع المنت حرارتی خواهیم پرداخت.

 

کاربرد المنت حرارتی

همانطور که در بالا توضیح داده شد، المنت حرارتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد که بیشترین موارد کاربرد آن در بخاری های برقی، سماور برقی، آبگرمکن های برفی، اتو بخار، چای ساز، سشوار، گرم کردن سیالات و قالب ها مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از المنت حرارتی در دستگاه های مرتبط با صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه هایی مانند دستگاه خشک کن که با گرمای تولید شده سبب خشک شدن انواع محصولات خوراکی می شود و دستگاه های سیل که کار بسته بندی مواد غذایی را انجام می دهند.

در دستگاه سیل، یک لایه سلفون روی دهانه ظرف پرس می گردد. در واقع قسمت فوقانی دستگاه دارای قالب هایی است که به وسیله المنت گرم می شوند و همراه با فشار سلفون را به دهانه ظروف می چسبانند. 

شرکت آراد ماشین که یکی از شرکت های معتبر در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع غذایی است، از بهترین المنت ها که کیفیت و عملکرد قابل توجه ای دارند در ساخت دستگاه های خود استفاده می کند و بهترین نمونه را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

 

انواع المنت حرارتی

المنت حرارتی با ایجاد گرمای مناسب در انواع مختلفی طراحی و تولید شده اند که در زیر به چند نمونه آن اشاره می کنیم:

 

المنت فشنگی

از ویژگی های خوب این نوع المنت می توان به مقاومت خوب در برابر ضربه، سرعت انتقال گرما در مدت زمان کم، ایمنی بالا، تمرکز گرمایی بالا در حجم کوچک اشاره کرد و در صنایع پلاستیک، دستگاه های بسته بندی، صنایع غذایی و آزمایشگاهی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

المنت میله ای

المنت میله ای دارای یک پوشش خارجی قوی برای حفاظت از فشارهای الکتریکی می باشد و بسته به نوع کارایی با پوشش هایی مانند مسی، تیتانیوم استیل و ... ساخته می شوند.

از این نوع المنت برای تماس مستقیم با مایعاتی چون آب، انواع حلال، مواد مذاب، گاز، هوا، روغن استفاده می شود.

هم چنین از المنت میله ای در صنایع شیشه و پلاستیک، سردخانه ها، خشک کن ها، لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 

المنت فلنجی

المنت فلنجی باعث کاهش آلودگی و کاهش مصرف انرژی می شود که برای گرم کردن مخازن مختلف مثل مخازن نگهداری نفت، روغن، آب و یا حتی استخر استفاده می شوند.

 

المنت حلقه ای

المنت حلقه ای ساخته شده از یک روکش با دو لایه از جنس ورق استیل که به صورت تماس حرارت را انتقال می دهد و در مدل های مختلفی چون صنایع تزریق و تولید پلاستیک، صنایع بسته بندی و کابل سازی، صنایع ذوب و تزریق آلومینیوم و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

این المنت در مدل های مختلفی از جمله ساده، قابدار، سیم دار، تخت و پیچ دار طراحی و ساخته می شود.

 

المنت نواری

این مدل المنت یک قطعه سرامیک با پوشش فلزی است که براحتی روی هر سطحی قابل نصب می باشد و در صنایع مختلفی مانند صنایع بسته بندی، صنایع غذایی و دارویی، صنایع تولید پلاستیک، صنایع پلی اتیلن و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

شیوه کار با این المنت بسیار ساده است و در شمار المنت های ارزان قیمت محسوب می شود و برای مکان های کوچک انتخاب مناسبی خواهد بود.

 

المنت ضد اسید

غلاف، گلکی، مغذی و متعلقات اجزای المنت ضد اسید را تشکیل می دهند و برای گرم کردن وان های آبکاری اسید کاربرد دارد.

 

المنت شیشه ای

المنت شیشه ای در مدل ها و شکل های مختلفی طراحی و ساخته می شود و از موارد پرکاربرد آن می توان به دو مدل ساده و رفلکتوری اشاره کرد.

برای استفاده از المنت شیشه ای در دمای بالا باید جنس شیشه آن از جنس بسیار مقاومی مانند پیرکس، کوارتز باشد و از این مدل المنت در صنایع بسته بندی، غذایی، دارویی و غیره استفاده می شود.

 

المنت فنری

آهن و نیکل جنس سیم های فنرهای به کار رفته در المنت فنری می باشند که با داشتن مقاومت الکتریکی بسیار بالا با عبور جریان حرارت بسیار زیاد تولید می کنند.

 

کاربرد المنت در دستگاه های میوه خشک کن

 در ساخت دستگاه های خشک کن درصورتی که برای تولید گرما جهت خشک کردن محصولات مختلف، از انرژی برق استفاده شود، مدل های مختلف المنت بکار گرفته می شود. 

جهت آشنایی با تجهیزات مورد استفاده در دستگاه های خشک کن مقاله قطعات دستگاه خشک کن را مطالعه کنید.

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :