بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 20 آبان 1402 در ساعت 17 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

قطعا اطلاع از تفاوت دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی مهم‌ترین عامل برای تصمیم‌گیری است؛ زیرا ما در همین تفاوت‌ها، نقاط ضعف و قوت آن‌ها را می‌شناسیم!

احتمالا خیلی برای یافتن این نقاط تمایز تحقیق کرده‌اید؛ باید بدانید این دو دستگاه از لحاظ عملکردی دو قطب مخالف همدیگر بوده و همچنین در موارد متفاوت دیگری مثل قیمت، کاربرد، کیفیت و... نیز با هم فرق دارند! شناخت این موارد قطعا در تصمیم‌گیری و انتخاب شما تاثیر بسیار زیادی دارد!

ما در این مقاله تمام جزئیات این دو دستگاه تولید میوه خشک را برایتان توضیح داده و خیلی مفصل آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم. 

مقایسه دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی

مسلما برای اطلاع از تفاوت دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی باید در وهله اول با ویژگی‌ها و روش کار هر کدام آشنا شوید؛ در بخش زیر ما شما را با هر کدام از این دستگاه‌ها آشنا و آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنیم.

1. تفاوت در نوع عملکرد دستگاه‌ها

این دو دستگاه به شکل‌های مختلف و در واقع برعکس هم کار می‌کنند که در بخش زیر آن‌ها را برایتان توضیح می‌دهیم.

  •  عملکرد دستگاه خشک کن انجمادی

این دستگاه همان‌طور که از اسمش پیداست با کاهش دما کار می‌کند؛ در واقع در این دستگاه دمای میوه‌ها و مواد موردنظر، تا حد زیادی کاهش یافته و به همین دلیل آب میان‌بافتی ‌آن‌ها نیز منجمد می‌شود.

سپس در یک فرایند بسیار سریع فشار هوای درون دستگاه تا حد بسیاری زیادی کاهش، و دمای درون مخزن افزایش می‌یابد؛ با این روند آب میان بافتی منجمد شده خیلی سریع از جامد به گاز تغییر حالت داده و تصعید اتفاق می‌افتد.

در واقع در دستگاه میوه خشک کن انجمادی، عمل ذوب شدن یخ میوه‌ها هرگز اتفاق نیفتاده و مستقیما به گاز تبدیل می‌شوند! این موضوع حتی روی میوه‌ها نیز تاثیر داشته و ظاهر آن‌ها را به طور کامل حفظ می‌کند؛ به همین دلیل شما میوه‌هایی کاملا ترد، پفکی و خوشمزه دریافت خواهید کرد!

  • کارکرد دستگاه میوه خشک کن گرمایشی

دستگاه میوه خشک کن گرمایشی بر خلاف نوع انجمادی آن با افزایش دما کار کرده و کاربرد آن نیز بسیار ساده است. در این دستگاه به دلیل تولید گرما، آب میان بافتی سبزیجات و مواد غذایی موجود در مخزن تبخیر می‌شود.

در واقع فن‌های موجود در این دستگاه، گرما را به طور یکنواخت در بین میوه‌ها و سینی‌ها جابه‌جا کرده و رطوبت‌ موجود نیز به وسیله فن‌ها خارج می‌شوند. در دستگاه خشک کن گرمایشی، حرارت موردنیاز با برق و یا گاز تامین شده و شما باید دمای موجود را بر اساس ضخامت مواد موردنظرتان تنظیم کنید.

2.مقایسه دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی از لحاظ کاربردی

دستگاه خشک کن انجمادی در صنایع متفاوتی مثل داروسازی، خشک کردن میوه و قهوه، آزمایشگاه‌ها و... کاربرد داشته و حتی سربازان جنگی و فضانوردان از این میوه‌ها تا حد زیادی استفاده می‌کنند؛ زیرا تا سالیان سال کاملا سالم باقی می‌مانند.

دستگاه میوه خشک کن گرمایشی در مصارف خانگی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و خیلی از افراد برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود، این دستگاه را انتخاب می‌کنند. به طور کلی باید بدانید دستگاه خشک کن انجمادی کاربردها و استفاده بیشتری نسبت به حرارتی دارد.

3.کیفیت میوه خشک و ظاهر مواد خروجی

رنگ و عطر میوه‌های خروجی در دستگاه انجمادی حفظ می‌شود؛ به‌طوری‌که با میوه‌های تازه تفاوت چندانی ندارند! شاید برایتان عجیب باشد؛ اما در صورت نگهداری درست و ایجاد شرایط مناسب، میوه‌های خشک شده در دستگاه انجمادی حتی تا 20 سال نیز برایتان باقی می‌مانند!

باید بدانید میوه‌های خشک شده در دستگاه حرارتی برخلاف نوع انجمادی، تا حدودی تغییر شکل داده و حتی کمی از ارزش‌های غذایی آن نیز کم می‌شود؛ بنابراین اگر روی ظاهر و کیفیت میوه‌ها حساس هستید، دستگاه خشک کن انجمادی گزینه مناسب‌تری برای شماست.

مسلما مهم‌ترین گزینه برای خرید و تصمیم‌گیری، پس از کیفیت مربوط به قیمت دستگاه‌ است؛ در بخش زیر به طور مفصل در این مورد برایتان توضیح می‌دهیم.

4.تفاوت دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی از نظر قیمت

به طور کلی خشک کردن میوه‌ها در دستگاه خشک کن انجمادی نسبت به روش‌های دیگر سرعت بالاتر و تا حدودی هزینه بیشتری نیز دارد! از این جهت در بسیاری از مواقع استفاده از خشک کن های حرارتی پیشنهاد می شود.

هرگز سلامتی و کیفیت مواد غذایی خود را فدای قیمت پایین‌تر نکنید! قطعا قیمت این دستگاه‌ها به عوامل مختلفی مثل ابعاد، ظرفیت، تجهیزات، برند، نوع دستگاه و... بستگی دارد؛ به همین دلیل نمی‌توان یک قیمت قطعی را برای آن مشخص کرد.

حال به نظرتان چاره چیست؟ برای اطلاع از قیمت دقیق این دستگاه‌ها بهتر است در ابتدا با متخصصان این حرفه در ارتباط بوده و تمام نیازها و انتظارات خود را با آن‌ها در میان بگذارید.

با این کار کارشناسان با توجه به ظرفیت، نوع و... دستگاه موردنیازتان، قیمت دقیق دستگاه مربوطه را به شما اعلام می‌کنند. تا این جا با ویژگی‌ها و تفاوت‌های دستگاه میوه خشک کن انجمادی و گرمایشی آشنا شدید. به طور کلی اگر دنبال یک دستگاه بسیار باکیفیت و پرکاربرد می‌گردید، دستگاه خشک کن انجمادی گزینه بسیار مناسبی برای شماست.

البته توصیه می‌کنم در ابتدا نیازها و شرایط خود را در نظر گرفته و متناسب با آن‌ها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید. شرکت آراد ماشین در تولید محصولات خود از جدیدترین روش‌ها و استانداردهای روز دنیا استفاده کرده و با بهترین مواد و متریال، انواع دستگاه‌های میوه خشک کن انجمادی و گرمایشی را در اختیارتان قرار می‌دهد.

به همین دلیل دیگر هیچ نگرانی از بابت رنگ، مزه، شکل و... میوه‌ها پس از خشک شدن نخواهید داشت؛ زیرا در هر دو مدل میوه خشک کن آراد ماشین کیفیت‌ مواد غذایی به طرز عجیبی خوب است!

 

حتما بخوانید: انواع دستگاه خشک کن

 

نکات پایانی مقایسه دستگاه خشک کن حرارتی و انجمادی

در این مقاله به طور مفصل با ویژگی‌ها و همچنین تفاوت دستگاه خشک کن گرمایشی و انجمادی آشنا شدید؛ در انتها باید بدانید نوع و برند دستگاه انتخابی، تاثیر و رابطه مستقیمی با کیفیت خروجی‌ میوه‌ها دارد؛ بنابراین مرحله خرید و انتخاب، شاید مهم‌ترین قسمت در این زمینه باشد!

آیا هنوز تصمیم درستی در مورد انتخاب دستگاه خشک کن نگرفته‌اید؟ پیشنهاد می‌کنم حتما با متخصصان ما در مجموعه آراد ماشین ارتباط باشید؛ زیرا به طور کامل شک و ابهامات شما را برطرف کرده و مشاوره رایگان نیز در اختیارتان قرار می‌دهند.

نظرات و سوالات خود را در بخش زیر با ما در میان گذاشته و این مقاله کاربردی را نیز برای علاقه‌مندان میوه‌های خشک نیز ارسال کنید.

مطالب مرتبط:

خشک کن دوار

خشک کن تونلی

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :