بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 19 دی 1401 در ساعت 23 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از پارامترهای بسیار مهم در ساخت دستگاه میوه خشک کن جنس بدنه آن است. بدنه دستگاه در درجه اول نگهدارنده تجهیزات دستگاه است و در درجه دوم مشخصاتی از جمله عایق بودن و کیفیت ساخت آن بر کاربرد و کارایی دستگاه تاثیر می گذارد.

در ادامه می خواهیم به توضیحاتی در زمینه انواع جنس های مختلف مورد استفاده در بدنه دستگاه اشاره کرده و معایب و مزایای هر کدام را توضیح دهیم.

اهمیت نوع و جنس بدنه دستگاه خشک کن میوه

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که اهمیت نوع و جنس بدنه دستگاه خشک کن میوه بسیار زیاد است چرا که تاثیرات بسیار زیادی در مصرف سوخت، کیفیت محصول تولیدی و همینطور عمر دستگاه خواهد داشت. نوع بدنه دستگاه خشک کن می تواند از نوع ساندویچ پنل باشد و یا از ورق یک جداره و یا ورق و پشم سنگ مجزا ساخته شده باشد.

در ادامه به انواع بدن ها اشاره می کنیم و معایب و مزایای هر کدام را توضیح می دهیم.

بدنه گالوانیزه

یکی از بدنه های پرکاربرد برای طراحی و ساخت دستگاه های خشک کن استفاده از بدنه گالوانیزه است چراکه ضد زنگ بودن و عمر بالا را دارد و هم زمان قیمت بسیار مناسبی نیز دارد. در بسیاری از مواقع از ورق های گالوانیزه برای ساخت بدنه یک جداره و یا دوجداره دستگاه خشک کن استفاده میشود که در بعضی مواقع با رنگ آمیزی دستگاه های گالوانیزه می توان کارایی و عمر آن را افزایش داد.

مزیت و معایب:

همانطور که گفته شد بدنه های گالوانیزه مزایایی دارند که از جمله مهمترین آنها ضد زنگ بودن آنها و همینطور قیمت مناسب ورق گالوانیزه است.

دسترسی به ورق های گالوانیزه مانند ورق های آهن در سایز ها و ضخامت های مختلف ساده است و میتوان با مشخصات مختلف نسبت به نوع دستگاه و کاربرد آن بهترین را انتخاب نمود.

از جمله معایب بدنه های گالوانیزه زنگ زدن بدنه در صورت آسیب جدی به بدنه و خط و خش های عمیق است. عیب دیگر ورق های گالوانیزه این است که امکان جوشکاری با کیفیت بالا در آنها وجود ندارد و همین موضوع محدودیت های فراوانی را برای سازنده ها و روش های تولید بدنه دستگاه خشک کن فراهم می آورد.

بدنه آهن

بدنه آهنی پرکاربردترین بدنه برای دستگاه های خشک کنند چرا که با پوشش دهی رنگ پودری الکترواستاتیک و کوره ای کردن رنگ آن ها می توان هم عمر بالایی را از آنها انتظار داشت و هم قیمت بسیار مناسبی نسبت به نوع استیل خواهد داشت. در بسیاری از مواقع شاسی دستگاه خشک کن با استفاده از آهن ساخته می شود چرا که هم مقاومت خوبی دارد و هم قیمت مناسبی دارد و طراحی و ساخت سایر قسمت‌های بدنه از جنس آهن می تواند به یک دست شدن دستگاه و افزایش کیفیت تولید آن کمک کند.

مزیت و معایب:

مهمترین مزیت بدنه های آهنی قیمت بسیار مناسب آن ها و تنوع در روش های ساخت آن توسط سازنده ها می باشد.

یک بدنه آهنی می تواند در صورت بروز مشکل توسط تکنسین های محلی تعمیر شود چرا که در بسیاری از مواقع یک جوشکار ساده کار تعمیر بدنه آهنی را می تواند انجام دهد این در حالی است که اگر بدنه از جنس استیل باشد حتماً نیاز به جوشکار آرگون وجود دارد و تعمیر و سرویس بدنه نیاز متخصصین خاص خود را خواهد داشت.

عیب بدن های آهنی وقتی نمایان خواهد شد که کار رنگ آمیزی الکترواستاتیک آنها به درستی انجام نشده باشد و بدنه به مرور زمان در معرض آب و هوا شروع به زنگ زدن خواهد کرد.

بدنه استیل

بدنه استیل یکی از پرکاربردترین نوع بدنه برای دستگاه های خشک کن مورد استفاده در صنایع غذایی و دارویی است چرا که استانداردهای خاص این صنایع نیازمند بدن های ضد زنگ و قابل شستشو می باشد. استیل انواع و اقسام مختلف دارد که معمولاً در صنایع غذایی از نوع ۳۰۴ آن و در صنایع دارویی از نوع ۳۱۶ استفاده می شود.

ساخت بدنه های استیل با ظرافت بیشتری نسبت به موارد دیگر روبروست و نیروهای متخصص و حرفه ای برای اجرای درست بدنه استیل مورد نیاز است.

مزیت و معایب:

مهمترین مزیت بدنه استیل در دستگاه های خشک کن گرید بهداشتی بسیار بالای آن و امکان شستشو با استفاده از اسید و سود در صنایع غذایی و بهداشتی می باشد. عمر بسیار بالای دستگاه خشک کن ساخته شده با بدنه استیل می تواند توجیه بسیار مناسبی در زمینه اقتصادی آن باشد.

یکی از مهمترین معایب بدنه های استیل برای خشک کن های صنعتی قیمت بسیار بالای آن هاست که همین امر توجیه اقتصادی استفاده از بدنه استیل در بعضی صنایع را از بین برده و آنها را به استفاده از بدنه های دیگر تشویق می کند.

حتما مطالعه کنید: قطعات دستگاه میوه خشک کن

 

بدنه دستگاه های میوه خشک کن آرادماشین

بدنه دستگاه های میوه خشک کن آراد ماشین یکی از نقاط قوت این دستگاه هاست چرا که با استفاده از ساندویچ پنل های حرفه ای که عایق بندی بسیار مناسبی دارند ساخته می شوند. بدنه دستگاه به شکلی بسیار سبک و در عین حال مقاوم و قدرتمند طراحی و ساخته شده اند تا هم عمر بسیار بالایی داشته باشند و هم کارایی فوق العاده از نظر عایق بندی و همین طور کیفیت ارائه دهند.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :