بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 3 آذر 1400 در ساعت 17 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

فناوری بسته بندی اتمسفر اصلاح شده (بسته بندی مپ) استانداردی در صنعت غذایی است که زمان نگهداری محصولات را افزایش می دهد، از این رو در این مقاله قصد داریم شما را با این فناوری جدید آشنا کنیم و به توضیح کامل آن بپردازیم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

تولید کنندگان مواد غذایی همواره با رشد و پیشرفت صنعت و فناوری پیش می روند و با خلق جدیدی از فناوری به دنبال ماندگاری مواد غذایی تولید شده خود و فروش بیشتر هستند.

مصرف کنندگان نیز به مراتب به دلیل مشغولیت ها و فعالیت روزانه طولانی که دارند، مواد غذایی را ترجیح می دهند که طعم و بافت مطلوبی داشته باشد و هم زمان ماندگاری آن طولانی باشد، از این رو فناوری بسته بندی اتمسفر اصلاح شده، با کاربرد خوبی که دارد، امروزه بسیار مورد استفاده قرار گرفته است.

 

آشنایی با انواع دستگاه سیل 

 

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده چیست؟

این فناوری به این صورت است که هوای اطراف محصولات را تخیله و گازهای مورد نیاز را به محیط وارد می کند و با کنترل نفوذپذیری، اتمسفر اطراف محصولات تغییر می کند.

بسته بندی اتمسفر در واقع به صورت فعال و غیر فعال انجام می شود:

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده فعال

این فرآیند به صورت جابجایی گازها و جایگزین شدن آنها داخل بسته انجام می گیرد

بسته بندی اتمسفر اصلاح شده غیر فعال

 این بسته بندی زمانی است که محصول با نوعی فیلم انتخاب شده بسته شدی شده است و اتمسفر مورد نظر از خود محصول و به صورت طبیعی تولید می شود.

 

بسته بندی مپ

 

مزیت های بسته بندی بسته بندی مپ

از ویژگی های برتر بسته بندی مپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از رشد و فعالیت میکروارگانسیم ها
  • کاهش فساد میکروبی
  • افزایش ماندگاری
  • حفظ بافت و شکل محصول
  • حفظ مواد مغذی و ویژگی های اورگانولپتیکی
  • کاهش استفاده از نگهدارنده های شیمیایی
  • کاهش ضایعات
  • کاهش هزینه های توزیع و نگهداری

 

نمونه های موجود از بسته بندی مپ

برای بسته بندی کردن محصولات به روش اتمسفر اصلاح شده، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فلاش گاز:

این روش به دو صورت می تواند انجام گیرد، یا توسط دستگاه های پرکننده انجام می گیرد یا داخل خود بسته رخ می دهد.

به دلیل اینکه در بیشترموارد اکسیژن باعث فساد محصولات خوراکی ونوشیدنی می شود از این رو یکی از روش های مپ، فلاش گاز نیتروژن است که با تزریق نیتروژن به داخل بسته از رشد ارگانسیم های فساد هوازی جلوگیری می کند و برای حفظ یکنواختی بسته به عنوان فیلتر عمل می کند و اکسیداسیون را به تاخیر می اندازد.

 

فیلم های بسته بندی حائل:

برای جلوگیری از نفوذ و ورود رطوبت و اکسیژن به داخل بسته بندی محصولات از فیلم های بسته بندی حائل نظیر پلی وینیل کلراید، پلی اتیلن کم تراکم و پلی پروپیلن استفاده می شود.

 

بسته های تنظیف یا خشک کننده:

جذب و برطرف کردن رطوبت و اکسیژن با بسته های کوچک متشکل از پودر آهن، اسید اسکوربیک و گاهی کربن که خشک کننده اکسیژن هستند، نوع دیگری از روش های مپ می باشد.

 

دریچه های درون بسته:

توسط دریچه های درون بسته می توان بدون اینکه هوا یا گازی را وارد بسته کرد، به برخی گازها اجازه خروج از بسته را می دهد و اضافه شدن این دریچه های مخصوص در طول فرآیند بسته بندی به فیلم رول استوک انجام می گیرد.

                  

بسته بندی مپ

 

کاربرد بسته بندی  اتمسفر اصلاح شده

از کاربرد های بسته بندی اتمسفر اصلاح شده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رست کنندگاه تخصصی قهوه: با روش مپ ( دریچه های یک طرفه) اجازه خروج گازها و کربن دی اکسید از کیسه قهوه  می دهد بدون اینکه گازها و آلاینده های محیطی وارد بسته شوند و این خود باعث تازگی، حفظ طعم و کیفیت بالای محصول می شود

 

  • استفاده و کاربرد بالا برای تولید کنندگان میوه ها و سبزیجات تازه: میوه ها و سبزیجات تازه در صورت ماندن در محیط به سرعت فاسد می شوند، از این رو با روش های مپ از قبیل فلاش گاز نیتروژن و فیلم های بسته بندی حائل می توان مدت زمان نگهداری از سبزیجات و میوه های تازه را طولانی تر کرد.

 

 

بسته بندی سبزیجات در ظروف پلاستیکی با امکان وکیوم و تزریق گاز: دستگاه سیل وکیوم 

 

  • تولید کنندگان اسنک ها: روش فیلم های بسته بندی حائل برای تازه نگه داشتن محصول و ماندگاری بالا بسیار مورد استفاده قرار می گیرد
  • تولید کنندگان مواد دارویی و نوشیدنی: با استفاده از روش بسته بندی تنظیف می توان میزان رطوبت و اکسیژن بسته بندی داروهای مسکن و ویتامین ها را کاهش داد و مدت طولانی از این داروها در داروخانه ها استفاده کرد.
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :