بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 1 دی 1401 در ساعت 2 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 بسته بندی مواد غذایی به یکی از ابزارهای بازاریابی برای تولیدکنندگان و کارفرمایان تبدیل شده است که به دلیل تنوع در سلیقه ها، امروزه شاهد انواع مختلفی از بسته بندی های غذایی هستیم که در اشکال و ابعاد مختلف به عرضه گذاشته شده اند.

بسته بندی مواد غذایی با چندین عملکرد مهم برای محصولات مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آن ها می توان به محافظت از مواد غذایی، ارائه و درج اطلاعات محتویات محصول، حفظ ویژگی های ظاهری و کیفیتی ماده غذایی اشاره کرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع بسته بندی مواد غذایی آشنا کنیم و به توضیح موارد مرتبط با آن بپردازیم، برای آشنایی بیشتر در صنعت بسته بندی مواد غذایی، پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

 بسته بندی مواد غذایی

به طورکلی با بسته بندی مواد غذایی می توان بهداشت محصول را تضمین کرد و از این طریق مشتریان را به خرید ترغیب نمود، هر چقدر که طراحی و تبلیغات روی طرح بسته بندی جذاب باشد، به مراتب فروش آن نیز افزایش خواهد یافت.

بسته بندی مواد غذایی به سه گروه اولیه، ثانویه و ثالثیه تقسیم بندی می شوند که در اینجا به توضیح آن می پردازیم:

بسته بندی اولیه مواد غذایی

این مدل از بسته بندی مستقیم با ماده غذایی در تماس است و باید با محتویات محصول سازگاری داشته باشد و با کمک این بسته بندی امر توزیع به آسانی انجام می گیرد.

بسته بندی ثانویه مواد غذایی

با بسته بندی ثانویه مواد غذایی می توان از محصول به صورت فیزیکی در مقابل آسیب های خارجی و بیرونی محافظت کرد.

این مدل بسته بندی به صورتی است که یک جعبه محافظ مواد غذایی یا کیسه پلاستیکی در اطراف ماده غذایی وجود دارد و بر روی بسته بندی ثانویه می توان اطلاعاتی از قبیل تعداد محصول موجود درون بسته بندی، تاریخ تولید و غیره را ثبت نمود.

هم چنین از این مدل بسته بندی می توان به صورت یک جعبه آجدار که شامل تعدادی از بسته بندی های اولیه برای آسان شدن حمل و نقل در طول توزیع و نگهداری محصول می شود، استفاده کرد.

بسته بندی ثالثیه مواد غذایی

این بسته بندی با هدف تسهیل حمل و نقل و نگهداری و محافظت از محصول در برابر آسیب های فیزیکی انجام می گیرد که با بسته بندی ثانویه در یک سیستم حمل و نقل بسته بندی نهایی همراه است.

انواع بسته بندی مواد غذایی

بسته بندی های مواد غذایی می توان از جنس ها مختلفی باشد که از جمله آن ها می توان به مواد و ورقه های پلاستیکی، ظروف شیشه ای، پوشش های کاغذی، فلزات، کامپوزیت های فلزی و مقوا- پلاستیکی و فیلم های سلولزی اصلاح شده اشاره کرد و در ادامه به موارد مختلف دیگر آن اشاره می کنیم:

بسته بندی از نوع ظروف پلاستیکی و شیشه ای:

یکی از رایج ترین نوع بسته بندی ظروف پلاستیکی هستند که امروزه در رستوران ها، فست فوت ها، هتل ها، کیترینگ ها شاهد هستیم و انواع محصولات غذایی در این مدل بسته بندی نگهداری می شوند.

ظروف پلاستیکی می تواند اشکال مختلف لیوانی، مربع، مستطیل، بیضی، دبه ای و غیره باشد و انواع محصولاتی نظیر لبنیات، نشیدنی، سبزی، سالاد، شکلات، دسر و غیره را در خود ذخیره کند.

هم چنین محصولات بهداشتی نظیر انواع کرم، گریس، وازلین، ژل شستشو و غیره قابلیت بسته بندی با این جنس را دارند و برای صنایع دارویی و شیمیایی نیز کاربرد دارد.

بسته بندی مدل شیشه نیزاز گذشته تا به امروز به قوت خود باقی است و به دلیل نگهداری مناسب محصولات و امکان دید محتویات برای مشتری، طرفداران زیادی دارد.

انواع مربا، ترشی جات، شکلات و دیگر محصولات خوراکی قابلیت بسته بندی توسط شیشه را دارند.

برای آشنایی با انواع دستگاه بسته بندی ظروف پلاستیکی مطالب زیر را مطالعه کنید:
دستگاه سیل 
دستگاه سیل وکیوم 

 

بسته بندی از جنس لفاف های مورد استفاده نظیر آلومینیوم، کاغذهای ارتالون دار، فویل های چند لایه، پلی اتیلن، لمینت، کمپوزیت کردن چند لایه:

این مدل بسته بندی ها به گونه ای هستند که لبه های آن ها مهر و موم شده است و از ورود هر گونه آلودگی و هوا به داخل بسته جلوگیری می کند و در صنایع غذایی، آرایشی، پزشکی، دارویی، شیمیایی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

چای، حبوبات، قند، پودر ماشین لباسشویی، دانه قهوه، ماکارونی، برنج، سس ها، نسکافه، هات چاکلت و غیره از جمله محصولاتی هستند که در دسته این بسته بندی قرار می گیرند. 

مزایای بسته بندی مواد غذایی

اگرچه بسته بندی در گذشته محدود به شیشه و مواد دم دستی بوده است، اما امروزه با تنوع و گستردگی تکنولوژی و صنعت و فناوری، شاهد انواع مختلفی از بسته بندی هستیم که استفاده از هر کدام از آن ها ویژگی ها و خصوصیات خود را دارند.

در اینجا ما به مزیت های بسته بندی مواد غذایی اشاره می کنیم:

  • امکان برچسب زدن بر روی بسته بندی وجود دارد و تولید کنندگان از این طریق می توانند اطلاعاتی از قبیل مواد تشکیل دهنده، مقدار محتویات، دستورالعمل و غیره را بر روی بسته ثبت کنند
  • باعث افزایش ماندگاری محصول می شود: با بسته بندی می توان زمان بیشتری از محصول نگهداری کرد و آن را به فروش رساند
  • افزایش ایمنی: بسته بندی محصول به گونه ای باشد که برای سلامتی مصرف کننده خطری نداشته باشد
  • حمل و نقل آسان آن از مزیت های مهم بسته بندی است
  • به محافظت و یکپارچگی محصول کمک می کند
  • با بسته بندی می توان برند خود را ساخت و گسترش داد

بسته بندی مواد غذایی به چند روش انجام می گیرد؟

انواع روش های مختلفی از بسته بندی مواد غذایی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به غذاهای کنسرو شده خانگی، منجمد کردن مواد غذایی، کنسرو کردن مواد غذایی به صورت صنعتی اشاره کرد.

دلیل استفاده از بسته بندی مواد غذایی چیست؟

محافظت از محصول، ماندگاری بیشتر، رعایت بهداشت و متمایز کردن محصول خود از سایر رقبا

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع بسته بندی آشنا کنیم و به توضیح روش ها و انواع آن پرداختیم، بنابراین با توجه به نوع محصول و نوع بسته بندی می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید و محصول خود را به فروش رسانید.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :