بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 23 آذر 1401 در ساعت 21 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله قصد داریم به نقش فن ها در سیستم گردش هوا و تخلیه رطوبت دستگاه میوه خشک کن صنعتی اشاره کرده و ویژگی های آنها را توضیح دهیم.

یکی از مهمترین پارامترهای طراحی دستگاه های خشک کن سیستم سیرکولاسیون هوای گرم و سیستم تخلیه رطوبت است که جزو پایه ترین و اصلی ترین قسمت های تاثیر گذار در عملکرد و کیفیت محصول نهایی می باشد.

نحوه عملکرد دستگاه میوه خشک کن صنعتی

نحوه عملکرد دستگاه میوه خشک کن صنعتی از جنبه سیرکولاسیون به دو نوع اصلی تقسیم می شود. نوع اول که بسیاری از ماشین سازی ها از آن استفاده می کنند سیرکولاسیون عمودی است که از گذشته مورد استفاده قرار می گرفته ولی با توجه به کارایی کم و دقت پایین سیستم کم کم به سمت منسوخ شدن و کنار رفتن از ساختار دستگاه های خشک کن پیش می روند.

نوع دوم سیرکولاسیون دستگاه های خشک کن سیرکولاسیون افقی است که امروزه در دستگاه‌های مختلف کابینی و نواری کاربرد بسیار زیادی داشته و عملکرد و نتیجه بسیار مناسبی را نتیجه داده است. به جریان انداختن هوا در جهت افقی و گرم کردن هوای در حال گردش برای گرفتن رطوبت محصول و سپس خالی کردن هوای گرم مرطوب شده پایه سیرکولاسیون و خشک کردن دستگاه های خشک کن میباشد.

نقش فن های گردش هوا در دستگاه خشک کن

همانطور که گفته شد فن های گردش هوا در دستگاه خشک کن نقش بسیار مهمی دارند و تاثیر مستقیم در کیفیت محصول تولیدی و یکدست بودن آن دارند. طراحی سیستم سیرکولاسیون دستگاه خشک کن کاری بسیار تخصصی می باشد چرا که در صورت عدم تجربه و تخصص کافی یکدستی و یکنواختی محصول از بین رفته و نتیجه مناسب به دست نخواهد آمد. همچنان که در بسیاری از ماشین آلات طراحی شده توسط شرکت های کوچک و غیر متخصص کس و بی تجربه دیده می شود عدم یکنواختی محصول نهایی باعث زیر سوال رفتن دستگاه شده و کاربرد آن را به صفر میرساند.

انتخاب فن با میزان هوادهی مناسب و با اندازه متناسب با طراحی سایر قسمتهای دستگاه و همینطور جانمایی درست فن ها در سیستم سیرکولاسیون دستگاه خشک کنه میوه و سبزیجات پارامترهای اصلی سیستم سیرکولاسیون می باشد.

فن ها با تنوع بسیار زیادی طراحی و ساخته می شوند که هرکدام مناسب کارایی و کاربرد خاصی است و در صورتی که از نوع فن نادرست در سیستم پول استفاده شود کارایی دستگاه به خطر می‌افتد. به عنوان مثال اگر در سیستم کولاسیون افقی از فن های سانتریفیوژ ای استفاده شود و این کار با دقت و طراحی تخصصی انجام نشود امکان یکدست کردن فضای خشک کن و رساندن میزان حرارت یکدست و یکنواخت به محصول در قسمتهای مختلف دستگاه کم میشود.

انواع فن های مورد استفاده در دستگاه میوه خشک کن صنعتی

همانطور که گفته شد انواع فن های صنعتی در دستگاه های میوه خشک کن استفاده می شود که هر کدام از آن ها مورد استفاده مشخص و خواصی دارد. طبیعتاً فن هایی که در سیستم سیرکولاسیون دستگاه میوه خشک کن به کار گرفته می شود با فن هایی که در سیستم تخلیه رطوبت کاربرد دارد بسیار متفاوت است. این تفاوت می تواند در نوع فن مورد استفاده باشد و یا در سایز و ابعاد آن ها و یا در میزان هوادهی فن.

جدا از موارد فوق نحوه استفاده از فن و جانمایی فن در دستگاه می تواند تاثیر بسزایی در عملکرد آن داشته باشد. موضوع بعدی کنترل و سیستم برقی فن ها است که تاثیر بسیار زیادی در کارایی و راندمان فن دارد چرا که کنترل صحیح و سیستم هوشمند استفاده از فن ها می تواند عملکرد و راندمان نه تنها فن ها بلکه کل دستگاه را تحت تاثیر قرار دهد.

نحوه عملکرد فن های سانتریفیوژ در سیستم تخلیه رطوبت

سیستم تخلیه رطوبت به نحوه عملکرد فن های سانتریفیوژ بستگی دارد که هم از نظر نوع فعل انتخاب شده و جانمایی اهمیت بسیار زیادی دارد و هم از نظر سیستم کنترلی. در دستگاه های شرکت آراد ماشین سیستم کنترل هوشمند دستگاه تخلیه رطوبت کاملا هوشمند و بهینه را فراهم کرده است که با استفاده از فن های سانتریفیوژ قدرتمند امکان تخلیه رطوبت در شرایط مختلف را فراهم می کند.

سیستم تخلیه هوشمند رطوبت در دستگاه های خشک کن آراد ماشین باعث شده است راندمان دستگاه به حداکثر رسیده و مصرف سوخت به شدت کاهش یابد چرا که از تخلیه هوای بدون رطوبت جلوگیری کرده و فقط زمانی که رطوبت به میزان مشخصی رسیده باشد و سیستم هوشمند تصمیم به تخلیه آن بگیرد فن های تخلیه رطوبت موجود در دستگاه را تخلیه میکند.

 

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :