بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 11 آبان 1401 در ساعت 0 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دستگاه خشک کن یکی از دستگاه های کاربردی در صنایع مختلف به خصوص صنایع غذایی است که با سیستم و تکنولوژی که در طراحی و ساخت خود دارد، قابلیت خروج مایع و آب میان بافتی در محصولاتی نظیر میوه، گوشت، سبزیجات و... را دارا می باشد و سبب استفاده طولانی مدت از محصولات می شود.

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه خشک کن آشنا کنیم و به توضیح محصولاتی که توسط این دستگاه خشک می شوند و ویژگی ها و مشخصات آن بپردازیم، پس ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

چگونگی عملکرد دستگاه خشک کن

دستگاه خشک کن دستگاهی پر کاربرد در حوزه صنایع مختلف نظیر غذایی، دارویی، شیمیایی، بهداشتی و... است که در ظرفیت های مختلف طراحی و ساخته می شود.

این دستگاه از بدنه، سیستم گرمایشی، کابین، سیستم تخلیه رطوبت هوشمند، سیستم های رطوبت دهی ساخته شده است که با هماهنگی آن ها محصولاتی که در داخل کابین قرار می گیرند، رطوبت را از محصول گرفته و با سیستم گرمایشی، انواع محصولات گرانولی، مایعات و پودری را خشک می کند.

انواع دستگاه خشک کن

همان طوری که در بالا به آن اشاره کردیم، گستردگی و تنوع مدل های مختلف دستگاه های خشک کن سبب شده است که با استفاده از نوع نیاز و سرمایه ای که خریداران در نظر دارند، مدل مناسبی انتخاب و سفارش دهند.

انواع و اقسام دستگاه های خشک کن در دو دسته محفظه ای یا کابینی، کانتینیوس قرار می گیرند و برای انتخاب دقیق و متناسب با ظرفیت ورودی که در نظر دارید، می توانید با کارشناسان شرکت معتبر مورد نظر ارتباط برقرار کنید.

خشک کردن محصولات مختلف توسط دستگاه خشک کن

توجه و استقبال زیاد نسبت به خرید و سفارش انواع دستگاه های خشک کن، به دلیل خشک کردن انواع محصولات مایع، جامد، پودری و... است که هر تولیدکننده در کارگاه خانگی یا صنعتی خود تولید می کند.

محصولاتی نظیر دارویی، شیمیایی، بهداشتی، غذایی ( گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، صیفی جات، میوه و...) توسط دستگاه خشک کن، خشک و تولید می شوند.

کارایی و کاربرد دستگاه خشک کن

کارایی و کاربرد اصلی دستگاه خشک کن، خشک کردن محصولات مختلفی است که کیفیت، طعم، رنگ، مزه و شکل آن ها حفظ می شود و به دلیل فراوانی و در دسترس بودن افراد به انواع مختلف میوه های متنوع می توانند با استفاده از دستگاه خشک کن، یک کسب و کار خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی راه اندازی کنند.

مهم ترین نکته ای که افراد باید هنگام استفاده از دستگاه رعایت کنند، متنوع بودن نوع محصول و زمان مورد نیاز و متفاوت است که جهت تنظیم زمان و حرارتی است که در دستگاه انجام می شود.

به عنوان مثال زمان و دمای تنظیم شده برای خشک کردن محصولات سیب و پرتقال متفاوت است و با آگاهی از این مسئله می توان در کوتاه ترین زمان، محصولات زیادی را تولید و خشک نمود.

خشک کردن انواع گیاهان دارویی و سبزیجات

سبزیجات و گیاهان دارویی از محصولات مفید و پرکاربردی هستند که در سراسر جهان به آن توجه ویژه ای دارند، در کشور ایران نیز استان های مختلفی نظیر جیرفت و خوزستان قطب کاشت و تولید سبزیجات دارند و گیاهان دارویی نظیر شیرین بیان و آویشن نیز در تمامی کشور قابل دسترس است.

با توجه به این پتانسیل می توان با هزینه های به مراتب کمتر و سود بالا، محصولات دارویی و سبزیجات را خشک و تولید کرد و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه نمود.

خشک کردن گوشت، مرغ و ماهی

گوشت، مرغ، ماهی نیز از محصولاتی هستند که قابلیت خشک شدن توسط دستگاه خشک کن را دارا می باشند و به دلیل محدودیت هایی که در واردات غذای حیوانات خانگی به کشور وجود دارد، تولیدکنندگان می توانند از این فرصت استفاد لازم را داشته باشند.

با خرید مواد اولیه ارزان قیمت نظیر دوم و پوزه گاو می توان محصولات پر سودی در پت شاپ ها و سایر مراکز فروش غذای حیوانات خانگی به عرضه گذاشت.

خشک کردن مواد دارویی و شیمیایی

مواد دارویی و شیمیایی یکی از دسته موارد مهم نیازهای انسان است که برای خشک شدن و ارائه آن به مصرف کنندگان می بایست تمامی موارد بهداشتی و نکات ایمنی رعایت شود.

بنابراین استفاده از دستگاه های خشک کن باکیفیت همواره توصیه می شود که خشک کردن این محصولات با دقت و نهایت استاندارد انجام گیرد.

شرکت آراد ماشین توانسته است با تخصص و دانش کافی که در زمینه ساخت ماشین آلات صنایع غذایی دارد، دستگاه های خشک کن باکیفیتی را به بازار و تولید کنندگان عرضه کند.

خشک کردن مایعات با خشک کن های کابینی یا درام درایر و افشانی

انتخاب دستگاه برای خشک کردن محصولات مختلف اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال محصولاتی که ویژگی های خاصی دارند، قابلیت خشک شدن با هر نوع دستگاهی را ندارند و از این رو باید با دانش، آگاهی و مشاوره تخصصی انتخاب شوند.

اگر مایع با ویسکوزیته بالا باشد بهترین انتخاب خشک کن درام است و برای محصولات مایعی که ویژگی های بسیار خاصی دارند، استفاده از دستگاه خشک کن کابینتی پیشنهاد می شود.

بنابراین تمامی جزئیات محصول، شرایط خشک کردن و ظرفیت ورودی دستگاه باید مشخص شود تا متناسب با آن، دستگاه مناسبی خریداری شود.

خشک کردن مواد پودری و گرانولی با خشک کردن های دوار و روتاری

برای جلوگیری از افت کیفیت محصول خود می بایست به مشخصات محصول و مشخصات دستگاه توجه لازم داشت، به گونه ای که اگر قصد خشک کردن محصولات پودری و گرانولی دارید، انتخاب دستگاه با دانش و شناخت کافی باید همراه باشد.

برای خشک کردن محصولات پودری با قطر کم توسط دستگاه خشک کن دوار انجام می گیرد، این در حالی است که خشک کردن محصولات گرانولی درشت با دستگاه خشک کن های روتاری انجام پذیر است.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم به تمام نکاتی که شما را در انتخاب دستگاه خشک کن مناسب راهنمایی کند، بپردازیم و محصولاتی را معرفی کنیم که توسط این دستگاه قابلیت خشک شدن را دارد، بنابراین قبل از خرید دستگاه به شرکت سازنده آن، معتبر بودن، کیفیت بالا، نوع تکنولوژی به کار رفته و خدماتی که ارائه می کنند، توجه لازم را داشته باشید.

 
7 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :