بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 2 تير 1402 در ساعت 15 : 52 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

صنعت میوه خشک در حال رشد و توسعه است و به دلیل وجود مواد مغذی بالا و طعم خوب، هر روز جذابیت بیشتری برای مصرف کنندگان پیدا می‌کند. میوه خشک شده به عنوان یک بسته بندی قابل حمل و طولانی مدت، مورد استفاده در کشورهای مختلفی قرار می‌گیرد و باعث شده تا این صنعت به عنوان یک صنعت جهانی شناخته شود.

از جمله مزایای صنعت تولید میوه خشک می‌توان به رعایت معیارهای بهداشتی، قابلیت انبار کردن طولانی مدت و کاهش هدررفت میوه‌ها اشاره کرد. به دلیل رشد روز افزون مصرف کنندگان درخواست بیشتری برای میوه خشک شده وجود دارد که باعث شده تا برخی شرکت‌های بزرگ در این صنعت، به دنبال جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های بسته بندی و تولید باشند.

در این مقاله قصد داریم شما را با صنعت میوه خشک آشنا کنیم و به توضیح مواردی بپردازیم که شما را در این کسب و کار کمک می کند. اگر قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

چگونه میتوان به صنعت میوه خشک ورود پیدا کرد؟

ورود به هر صنعتی وابسته به تخصص و تجربه شماست. اما در کل، برای ورود به صنعت میوه خشک می‌توانید این مراحل را دنبال کنید:

آشنایی با بازار:

برای شروع بهتر است با بازار و مشتریان محتمل آشنا شوید و به دنبال نیازهای آنها بگردید. بررسی بازار و رقبا، محصولات موجود و نوآوری‌های اخیر در این صنعت، اولین قدم برای شروع کسب و کار میوه خشک است.

تدوین طرح کسب و کار:

برای شروع کسب و کار، باید یک طرح کسب و کار را تدوین کرده و در آن شامل ایده، محصولات، بازار هدف، رقبا، تولید و بسته‌بندی، بازاریابی و فروش و مدیریت مالی و موجودی باشد.

محصولات و تولید:

بعد از تدوین طرح کسب و کار، باید به تولید محصولات میوه خشک بپردازید. برای تولید، شما می‌توانید از میوه‌های تازه در دسترس استفاده کنید و آنها را با روش‌های خشک کردن و پخت مناسب تبدیل به میوه خشک کنید.

بسته‌بندی و توزیع:

بعد از تولید محصولات، باید آنها را بسته بندی کرده و به بازار ارسال کنید. بسته‌بندی به طور مستقل می‌تواند باعث جذب مشتریان بیشتر شود.

بازاریابی و فروش:

برای فروش محصولات خود، باید به بازاریابی و تبلیغات خود بپردازید. از روش‌های مختلف بازاریابی مانند تبلیغات اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات در رسانه‌های مختلف استفاده کنید.

مدیریت مالی و موجودی:

برای مدیریت مالی و موجودی، باید به کنترل هزینه‌ها، مدیریت درآمد، بررسی موجودی و مدیریت ارتباط با مشتریان بپردازید.

با انجام این مراحل و همچنین توانایی‌های مورد نیاز مانند تخصص در طراحی و تولید محصولات میوه خشک، شما می‌توانید به عنوان یک کارآفرین در صنعت میوه خشک وارد شوید.

راه اندازی خط تولید میوه خشک

اولین قدم برای ورود به کسب و کار تولید میوه خشک لازم است کلیه اطلاعات مورد نیاز در این زمینه را از افراد با تجربه در این کار و متخصصان شرکت های سازنده دستگاه ها دریافت کنید. سپس موارد دیگر را همچون شناخت بازار، مخاطبان هدف، مشتریان، تامین کنندگان، رقبا، قوانین قیمت و غیره مورد بررسی قرار دهید.

با تحقیق و جمع آوری کلیه این اطلاعات می توان ورودی موفق و کم ریسکی را تجربه کرد. روش های تولید با توجه به گسترده بودن، توان مالی، کیفیت و نوع محصول و مواد اولیه، روش مناسبی را در بر خواهد داشت که متناسب با بودجه مورد نظر و نوع نیاز می توان در این مسیر قدم گذاشت.

هم چنین ایده های مختلف زیادی برای تجارت تولید میوه خشک وجود دارد که برای کلیه افراد علاقه مند به این شغل، سود آور خواهد بود. به عنوان نمونه می توان از تولید خشکبار گرفته تا چیپس میوه، دمنوش، پوره و بسته بندی آن ها اشاره کرد.

مجوزهای مورد نیاز ورود به صنعت میوه خشک

قبل از شروع کار در این صنعت پر سود لازم است مجوزات مورد نیاز آن را از سازمان های مربوطه اخذ نمود که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

  • مجوز تولید: این مجوز در واقع پروانه بهداشتی کارگاهی است که وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی این مسئولیت را برعهده دارد.
  • مجوز از اتحادیه تولیدی میوه خشک
  • مجوز بسته بندی از اتحادیه بسته بندی مواد غذایی

اخذ مجوزات گفته شده به نوع مصارف کسب و کار شما بستگی دارد، چرا مجوزهایی که برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده با مجوزات کسب و کار صنعتی متفاوت است و بر همین اساس توصیه می شود بر طبق نوع خط تولیدی خود نسبت به اخذ مجوز اقدام کنید.

هزینه ها و درآمد صنعت تولید میوه خشک

این صنعت روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و افرادی که قصد ورود به این کسب و کار را دارند باید نسبت به مدت کار در این زمینه هم تصمیم هوشمندانه ای بگیرند تا دستاوردهای بیشتری را کسب کنند.

در ابتدا برای شروع کسب و کار به مکان و فضای مناسب، تهیه دستگاه های خشک کن و دستگاه های مرتبط، نیروی انسانی و غیره نیاز خواهید داشت و هزینه های زیادی را مطابق با نوع کسب و کار خود باید پرداخت کنید.

اما اگر ابتکار عمل برای شناخته شدن و بازاریابی به کار بگیرید، به سرعت در این شغل پیشرفت می کنید و حاشیه سود مناسبی را کسب خواهید کرد. این سود چیزی حدود 40 الی 50 درصد است. برای شفاف سازی می توان گفت که اگر یک کیلو چیپس میوه را تولید کنید به ده کیلو میوه تازه نیاز خواهید داشت.

تولید میوه خشک با کیفیت بالا تلاش و دقت زیادی را می خواهد که لازمه این کیفیت داشتن نیروی کار فعال، انرژی بیشتر و تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز است که با توجه به آن هزینه های اضافی برای تولید خواهد بود.

رعایت نکات کلیدی جهت افزایش درآمد در صنعت میوه خشک

از این رو برای رسیدن به یک کسب و کار پر سود در زمینه صنعت میوه خشک لازم است نکاتی را مد نظر داشته باشیم که ما در اینجا چند نمونه از آن را اشاره می کنیم.

  • دستگاه های میوه خشک کن و تجهیزات جانبی در ابتدای کار به درستی انتخاب و خریداری شوند.
  • خرید از عمده فروشی ها و خرید مستقیم از کشاورز و باغدار به صورت عمده هزینه ها را به مراتب کاهش می دهد.
  • استفاده از ضایعات میوه و  فروش آن ها به دام داری یا شرکت های تولید کننده کود ارگانیک سود خوبی را برای شما به ارمغان می آورد.
  • برای افزایش مشتری و درآمد خود می توانید در منطقه خود تولید چیپس میوه های متنوعی را آغاز کنید که توجه خریدار را به خود جلب می کند.
  • قیمت گذاری به گونه ای باشد که منصفانه و رقابتی در نظر گرفته شده باشد.
  • تقویت مهارت های خدمات مشتری، توجهات زیادی را به سمت و سوی کسب و کار شما جلب خواهد کرد.
  • موفقیت تضمین شده با کیفیت در یک راستا هستند پس سعی کنید بر روی کیفیت کار خود تمرکز بیشتری بگذارید.
  • تبلیغات و بازاریابی به صورت حضوری و از طریق دنیای مجازی، دسترسی شما را به مشتریان جدید فراهم می کند.
  • بسته بندی تیر آخری است که اگر جذاب و مدرن و متفاوت باشد، نگاه های زیادی را به سمت خود جلب می کند.

دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت تولید میوه خشک

برای شروع کسب و کار تولید میوه خشک نیاز است دستگاه هایی تهیه و خریداری شوند که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:

با توجه به اینکه کار تولید میوه خشک را میتوان در ظرفیت های مختلف انجام داد برای رشو و موفقیت در این صنعت پرسود میتوان با سرمایه های متفاوت دستگاه ها و ماشین آلات را در ظرفیت های مختلفی خریداری کرد.

وضعیت صنعت میوه خشک در ایران

صنعت میوه خشک در ایران به عنوان یک صنعت جدید به شمار می‌رود و در دهه‌های اخیر به تدریج توسعه یافته است. این صنعت در ایران در حال رشد است و تعدادی شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند. در این صنعت، انواع میوه‌های مختلفی خشک می‌شوند که شامل خرما، زردآلو، آلو، انگور، سیب، پرتقال و غیره می‌شود.

در ایران، بازار مصرف محصولات میوه خشک به شدت رشد کرده است و همچنین صادرات این محصولات به کشورهای خارجی نیز رو به افزایش است. با وجود اینکه صنعت میوه خشک در ایران در حال رشد است، اما مشکلاتی نیز وجود دارد که می‌توان به عدم توجه به بهداشت و کیفیت محصولات، مشکلات در زمینه بسته‌بندی و نگهداری محصولات، عدم پشتیبانی دولتی و همچنین مشکلات در حمل و نقل محصولات اشاره کرد.

به هر حال، با توجه به نیاز روزافزون مصرف کنندگان به محصولات سالم و با کیفیت و همچنین قابلیت صادرات این محصولات به بازارهای خارجی، قابلیت رشد و توسعه بیشتر در صنعت میوه خشک در ایران وجود دارد.

سهم ایران در تولید میوه خشک بازار جهانی

موقعیت جغرافیایی ایران شرایطی مناسبی برای تولید انواع میوه های مختلف فراهم کرده است و همین امر باعث شده که بیشتر افراد پس از شناخته شدن در بازار داخلی به فکر تجارت بین المللی باشند و از طریق آن درآمد دلاری کسب کنند.

بر طبق گزارشات اخیر 13 درصد ار بازار جهانی میوه خشک به ایران تعلق گرفته است و این یک فرصت استثنایی و مهمی برای تولید کنندگان این مشاغل محسوب می شود که تولیدات خود را به کشورهای خارجی عرضه کنند.

کشورهای روسیه، عمان، کویت، عراق از جمله مقصد های ثابتی هستند که تولیدکنندگان ایرانی محصولات خشک خود را به آن صادر می کنند.

جمع بندی

در نتیجه، صنعت میوه خشک به عنوان یک صنعت رو به رشد و با جذابیت برای سرمایه‌گذاران، در حال توسعه است و این بازار برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، فرصت‌هایی را فراهم می‌کند.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه میوه خشک کن صنعتی

دستگاه اسلایسر میوه

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :