بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 17 آذر 1401 در ساعت 2 : 37 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 تفاوت دستگاه سیل حرارتی و القایی زمانی مشخص می شود که ویژگی ها، عملکرد و کاربردی که هر کدام در سیل ظروف دارند، مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند و متناسب با آن، مدل مناسبی را برای کسب و کارهای مختلف خود استفاده کرد.

در این مقاله قصد داریم شما را با دستگاه های پرکاربرد در صنعت بسته بندی آشنا کنیم و به توضیح انواع آن و ویژگی هایی که دارند، بپردازیم، پس اگر قصد راه اندازی کسب و کار خود در زمینه بسته بندی دارید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

دستگاه سیل و انواع آن

یکی از مناسب ترین روش ها برای بسته بندی محصولات مختلف، استفاده از دستگاه سیل است که با مهر و موم کردن ظروف از نشت مواد جلوگیری می کند و مزیت هایی از قبیل حفظ بهداشت، کیفیت، زیبایی را دارا می باشد و مانع از ورود آلودگی ها به داخل ظروف می شود.

دستگاه سیل پر کردن ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف را با محصول مورد نظر انجام می دهد و یک روکش پلاستیکی محکم را با حرارت روی ظرف می کشد و می چسباند.

به طور کلی دستگاه سیل به دو دسته سیل حرارتی و سیل القایی دسته بندی می شوند که هر کدام از ویژگی و مشخصات خاصی برخوردار هستند و در ادامه بیشتر با آن ها آشنا خواهیم شد.

دستگاه سیل حرارتی چیست؟

دستگاه سیل حرارتی با استفاده از المنت های برقی گرمای لازم را برای سیل ظروف ایجاد می کند و عملکرد سیل ظروف توسط این دستگاه به این صورت است که پس از قرارگیری ظرف یکبار مصرف داخل دستگاه، قالب بالایی سلفون را بر دهانه ظرف پرس می کند و به وسیله تیغه ها، اضافه های سلفون برش داده می شوند.

پس از برش سلفون، ظروف سیل شده برای مصرف از دستگاه خارج می شوند که این مکانیزم با روش های مختلفی طراحی و تولید می گردند چرا که انواع مدل های مختلفی از این دستگاه ساخته می شود.

دستگاه های سیل رومیزی، روتاری و خطی از انواع دستگاه سیل حرارتی هستند که هر کدام برای ظرفیت و تناژهای مختلفی کاربرد دارند و با داشتن ویژگی و مشخصات مخصوص به خود، متناسب با نیاز مشتریان خریداری می شوند.

دستگاه سیل رومیزی

دستگاه سیل رومیزی به عنوان یکی از دستگاه های پرکاربرد خانگی مورد استفاده قرار می گیرد و برای بسته بندی انواع سالاد، دسر، ترشی، مربا و غیره کاربرد دارد.

دستگاه سیل روتاری

دستگاه سیل روتاری با توجه به داشتن مدل های سیل لیوان، چهار گوش و غیره برای ظرفیت های بالا و متوسط کاربرد دارد و در کارگاه های تولیدی و بسته بندی مواد غذایی در شکل های دو و چهار قالب مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه سیل خطی

دستگاه سیل وکیوم خطی برای سیل انواع ظروف پلاستیکی پت کاربرد دارد و به صورت ریلی در کارخانجات و واحدهای تولید و بسته بندی صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

دو فاکتور سایز، شکل و ظروف در طراحی و ساخت دستگاه سیل خطی اهمیت دارد و از مزیت های آن می توان به سرعت بالا، قدرت سیل بالا، حفظ کیفیت و حفظ تازگی محصول اشاره کرد.

 

دستگاه سیل القایی چیست؟

دستگاه سیل القایی نیز از دسته دستگاه های سیل است که در شکل های مختلف طراحی می شود و با اعمال حرارت امواج القایی سیل ظروف را انجام می دهد.

از مزیت های استفاده از دستگاه سیل القایی می توان به سرعت بالا و سیل کردن بدون تماس، نبود قطعات مکانیکی زیاد در دستگاه، عمر بالا، پایین بودن هزینه نگهداری و سرویس اشاره کرد.

دستگاه سیل القایی در سه مدل دستی، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک طراحی و تولید می شوند که با توجه به تنوعی که دارد، برای انواع کسب و کارهای مختلف خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی مناسب می باشد.

دستگاه سیل القایی دستی:

دستگاه سیل دستی از پرکاربردترین دستگاه های سیل القایی است که با قیمت ارزان تری نسبت به مدل های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به فروش می رسند و برای کسب و کارهای خانگی، تولیدهای کوچک و فروشگاهی انتخابی مناسب است.

با استفاده از این مدل دستگاه می توان انواع بطری ها، ظروف شیشه ای و پلاستیکی را پلمپ و سیل کرد.

دستگاه سیل نیمه اتوماتیک و اتوماتیک

این مدل دستگاه ها برای تیراژهای متوسط و بالا بهترین گزینه ایده آل است و سرعت بالاتری نسبت به نمونه های دستی دارند و برای کارگاه ها، تولیدی های بزرگ و کارخانه های صنعتی مناسب هستند.

 

تفاوت دستگاه سیل حرارتی و القایی از نظر نحوه کارکرد

دستگاه سیل حرارتی و القایی از نظر نحوه کارکرد به نوع سیل کردن آن ها مرتبط می شود به این صورت که در دستگاه سیل حرارتی، روش تولید گرما و چسباندن سلفون بر دهانه ظرف از طریق المنت برقی است، این در حالی است که روش تولید گرما در دستگاه سیل القایی برای سیل ظروف با استفاده از امواج القایی صورت می گیرد.

هم چنین دستگاه سیل القایی برای ظروف درب دار کاربرد دارد و به قالب خاصی نیاز ندارد، به این معنا که با استفاده این مدل دستگاه می توان انواع ظروف با ابعادهای مختلف بسته بندی کرد در حالی که بسته بندی در سیل حرارتی به قالب ظرف مرتبط و محدود است.

در دستگاه القایی سلفون به فویل آلومینیوم و یک لایه پلی اتیلن محدود است در حالی که در دستگاه سیل حرارتی این طور نیست.

 

تفاوت سیل القایی و حرارتی از نظر کاربرد

دستگاه سیل حرارتی با پوشش مناسبی که برای ظروف فراهم می کند، بهترین گزینه برای بسته بندی محصولات مختلفی از قبیل انواع میوه، سبزیجات، گوشت، مواد غذایی آماده و نیمه آماده، ماهی و غیره می باشد.

جایگاه دستگاه سیل حرارتی با توجه به ویژگی هایی که دارد برای صنایع غذایی بسیار کاربردی است این در حالی است که سیل القایی با سیل و وکیوم کردن بطری ها، قوطی ها بیشترین استفاده را در صنایع دارویی دارد.

آیا می توان با خرید دستگاه سیل القایی دستی بلافاصله سیل ظروف را انجام داد؟

بله، کار کردن با این دستگاه بسیار آسان است و با کمک اپراتور می توان به راحتی عملیات سیل ظروف را انجام داد، برای اطمینان از نحوه کارکرد هم کافی است قبل از خرید با چگونگی کار کردن با آن را فراگرفت.

دلیل تزریق گاز در دستگاه سیل چیست؟

تزریق گاز در دستگاه سیل به این علت است که مدت زمان ماندگاری محصول افزایش یابد و برای دستگاه های سیل حرارتی بسیار مناسب می باشد.

نوع و شکل ظرف در انتخاب دستگاه سیل تاثیر گذار است؟

بله این دو فاکتور در انتخاب دستگاه بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که دستگاه سیل حرارتی قابلیت طراحی در قالب های مختلف و ابعاد متنوع ساخته می شود و دستگاه های سیل القایی برای ظروف گرد، لیوانی دارای درب، انواع بطری ها، قوطی، دبه مناسب می باشد.

سرعت سیل ظروف در دستگاه های سیل حرارتی و القایی چگونه است؟

اگرچه سرعت در مدل های مختلف سیل حرارتی و القایی متفاوت است اما به طور کلی می توان گفت که سرعت دستگاه سیل القایی به مراتب بیشتر از دستگاه سیل حرارتی است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با تفاوت دستگاه سیل حرارتی و القایی از نظر عملکرد و کاربرد آن آشنا کنیم و به توضیح مدل های ساخته شده آن بپردازیم؛ بنابراین با توجه به نوع نیاز و ظرفیت و همچنین سرمایه ای که در نظر گرفته اید، می توانید مدل مناسب دستگاه را انتخاب و خریداری کنید.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :