بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 11 فروردین 1402 در ساعت 16 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برای بسته بندی سبزیجات روش‌های متفاوتی وجود دارد و اگر از انواع مختلف آن اطلاع نداشته باشید، ممکن است روش و دستگاه اشتباه را انتخاب کنید و علاوه بر از دست رفتن سرمایه، زمان و انرژی شما تلف خواهد شد! در این مقاله به صورت کامل درمورد انواع بسته بندی سبزی صحبت می‌کنیم تا با آن‌ها آشنا شوید و بفهمید کدام روش برای کسب و کار و فعالیت شما مناسب‌تر است؛ همچنین به رایج‌ترین سؤالات درمورد بسته بندی سبزی پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

انواع بسته بندی سبزیجات

امکان بسته بندی سبزی برای انواع مختلف از جمله تازه، سرخ شده و خشک وجود دارد. بسته بندی سبزی به طور کلی با چهار روش انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را ذکر می‌کنیم:

  1. بسته بندی سلفونی
  2. بسته بندی با ظروف پلاستیکی
  3. بسته بندی با پاکت
  4. بسته بندی با کیسه مشی

بسته بندی سلفونی

برخی از سبزیجات مانند کرفس به کمک پاکت‌های سلفونی شفاف بسته بندی می‌شوند؛ ممکن است نمونه‌های آن را در فروشگاه‌ها یا میوه‌فروشی‌های اطراف دیده باشید. سبکی و راحتی در حمل‌ونقل از مزایای این نوع بسته بندی است. علی‌رغم محبوبیت این روش، باید به این نکته توجه داشت که پلاستیک‌ها تجدید‌پذیر نیستند و اثرات آن تا چند صد سال در طبیعت باقی می‌ماند و می‌تواند به چرخه حیات آسیب بزند. در این روش، هوای موجود در بین سلفون تا حد امکان گرفته می‌شود و به‌اصطلاح وکیوم می‌شود تا سبزی ماندگاری بیشتری داشته باشد و تازگی خود را حفظ کند.

به کمک روش سلفونی، می‌توانید کار بسته بندی سبزی خشک مانند شوید و نعنا را انجام دهید. استفاده از این روش برای گیاهان دارویی نیز امکان‌پذیر است. انجام بسته بندی سلفونی برای سبزیجات مختلف از جمله کرفس، با دستگاه بسته بندی پیلوپک امکان‌پذیر است. دستگاه سلفون کش نیز می‌تواند این فرایند را به انجام برساند.

بسته بندی با ظروف پلاستیکی

در این روش، سبزیجات درون ظرف پلاستیکی قرار می‌گیرند و روی آن به کمک یک لایه سلفون پوشش داده می‌شود. امکان استفاده از ظروف پلاستیکی برای بسته بندی انواع مختلفی از سبزی از جمله خشک، تازه و سرخ شده وجود دارد.

توجه: برای این نوع از بسته بندی از دستگاه سیل وکیوم استفاده می شود.

برای قرار دهی سلفون و پوشش ظرف، دو راه مختلف وجود دارد. در راه اول، دستگاه بسته بندی سیل یک لایه سلفون را روی ظرف پرس می‌کند. در راه دیگر بعد از قرار دادن سبزی‌ها درون ظرف، یک لایه نازک سلفون به دور آن پیچیده می‌شود. یک مثال رایج برای این نوع بسته بندی، قارچ است که بعد از جای‌گذاری درون ظروف پلاستیکی به دور آن سلفون کشیده می‌شود و کل ظرف را فرا می‌گیرد.

بسته بندی با پاکت

با استفاده از این روش آسیبی به طبیعت وارد نمی‌شود و شما می‌توانید با انجام طراحی روی پاکت، به بسته بندی سبزیجات ظاهر زیباتری ببخشید و فروش خود را افزایش دهید. مواد استفاده شده برای این نوع پاکت‌ها به گونه‌ای است که به طبیعت آسیب وارد نمی‌کند. قبل از قرارگیری سبزی موردنظر درون پاکت، می‌توانید با توجه به نوع آن یک بسته بندی دیگر نیز انجام دهید. برای مثال می‌توانید قبل از قرار دادن شوید درون پاکت، دور آن سلفون بپیچید.

نکته: نوع و جنس سبزی قرار داده شده درون پاکت اهمیت بالایی دارد؛ مطمئن شوید که سبزی به‌گونه‌ای است که ماندگاری خود را حفظ می‌کند و خراب نمی‌شود.

بسته بندی با کیسه مشی

کیسه مشی دارای حفره‌هایی برای ورود و خروج هوا است؛ در نتیجه موجب می‌شود تا صیفی‌جات تازه‌تر بمانند و ماندگاری خود را بیشتر حفظ کنند. استارتاپ‌هایی به وجود آمده‌اند که تمام فرایند ارسال سبزیجات و صیفی‌جات خود را با بسته بندی از طریق کیسه مشی انجام می‌دهند. این کیسه‌ها در ابعاد و اندازه‌های متفاوتی وجود دارند و جلوه خاصی به کار شما می‌دهند.

نکته: به نوع سبزی توجه کنید. برخی از سبزی‌ها با قرار گرفتن در هوا خراب می‌شوند و استفاده از کیسه مشی برای بسته بندی آن‌ها مناسب نیست.

حتما مطالعه کنید: دستگاه بسته بندی سبزیجات

سؤالات رایج درمورد بسته بندی سبزیجات

سؤالاتی وجود دارد که پاسخ به آن‌ها به شما کمک می‌کند با جزئیات هر نوع بسته بندی بیشتر آشنا شوید و آگاهی بیشتری از هرکدام داشته باشید. در ادامه به رایج‌ترین سؤالات درمورد روش‌های بسته بندی سبزی پاسخ می‌دهیم:

کدام روش برای بسته بندی سبزی تازه بهترین بازخورد را دارد؟

برای بسته بندی سبزیجات تازه به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش سلفونی استفاده کنید. همان‌طور که گفتیم، این روش علاوه بر سبکی و راحتی در حمل‌ونقل به حفظ تازگی صیفی‌جات کمک فراوانی می‌کند.

فرایند بسته بندی سبزیجات به چه صورت است؟

برای انجام بسته بندی باید در ابتدا سبزی‌ها را جدا کنید و در صورت نیاز آن‌ها را برش دهید. سپس باید آن‌ها را درون بسته بندی خود قرار دهید و نسبت به روش انتخاب شده، به کمک دستگاه کار بسته بندی را شروع کنید. توجه به دما و شرایط محیط برای حفظ تازگی سبزی‌ها اهمیت بالایی دارد.

کدام روش بسته بندی آسیب کمتری به طبیعت وارد می‌کند؟

استفاده از کیسه مشی یا پاکت‌هایی که به طور اختصاصی برای میوه و سبزیجات طراحی شده‌اند به شما کمک می‌کنند تا کمترین آسیب ممکن را به چرخه طبیعت وارد کنید. بهره گیری از این نوع بسته بندی‌ها به‌صورت خلاقانه و متفاوت، به شما کمک می‌کند تا نظر مشتریان را جلب کنید و کسب‌وکار خود را متحول کنید.

برای بالا رفتن کیفیت بسته بندی چه نکاتی را رعایت کنیم؟

اگر می‌خواهید کیفیت کار شما بالا برود و بسته بندی‌های شما مرغوب‌تر شوند، نکات زیر را رعایت کنید:

1.      توجه به جذابیت: ظاهر اهمیت بالایی دارد و اولین چیزی است که مشتری به آن توجه می‌کند. سعی کنید در بسته بندی سبزیجات از عناوین جذاب استفاده کنید و از رنگ‌هایی استفاده کنید که توجه مخاطب را جلب کند.

2.      ارائه اطلاعات مفید: حتماً بر روی سبزی بسته بندی شده، اطلاعات و جزئیات مربوط به آن را بنویسید. حتی می‌توانید فواید آن سبزی را در قسمت توضیحات بنویسید تا مشتری از آن آگاه شود. اگر از روش سلفونی استفاده می‌کنید، می‌توانید اطلاعات را به کمک برچسب کاغذی روی آن درج کنید.

3.      سعی در محافظت از طبیعت: اگر می‌توانید نوعی از بسته بندی را انتخاب کنید که کمترین ضرر را به طبیعت وارد کند. این مسئله در صنایع غذایی و در بین مشتریان ارزش زیادی دارد و کیفیت کار شما را بالاتر می‌برد.

انجام همین نکات ساده باعث می‌شود تا کیفیت و سطح بسته بندی سبزیجات شما به بیشترین حد ممکن برسد.

چرا علی‌رغم مضر بودن پلاستیک، در بسته بندی سبزیجات از آن استفاده می‌شود؟

کم‌هزینه بودن پلاستیک و راحتی در استفاده از آن موجب شده است تا اکثر کارخانه‌ها و کسب‌وکارها برای بسته بندی صیفی‌جات خود از آن استفاده کنند. برای مثال سلفون به راحتی به دور هر نوع سبزی و یا میوه‌ای پیچیده می‌شود و به‌صورت دلخواه شکل می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مقاله به‌صورت کامل درمورد انواع بسته بندی سبزی صحبت کردیم و توضیحات مربوط به آن‌ها را ارائه دادیم. پیشنهاد ما این است که بر اساس نوع کسب‌وکار و بودجه خود، روشی را انتخاب کنید که علی‌رغم حفظ کیفیت و تازگی سبزیجات، به طبیعت کمترین آسیب را وارد کند. به نظر شما چه روش‌های دیگری برای بسته بندی سبزی وجود دارد؟ نظرات خود را برای ما کامنت کنید. منتظر خواندن پیشنهادهای ارزشمند شما هستیم.

10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :