بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 17 تير 1402 در ساعت 19 : 40 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

هیچ جوابی برای این سوال که تولید میوه خشک چقدر سود دارد وجود ندارد چرا که میزان حاشیه سود به عوامل بسیار زیادی از جمله هزینه ها، نوع محصول و ... بستگی دارد اما می توان یک فرمول کلی برای به دست آوردن حاشیه سود خالص ارائه داد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

حاشیه سود ناخالص تولید میوه خشک

حاشیه سود ناخالص تولید میوه خشک حاصل تفریق میوه خریداری شده ضرب در ضریب تبدیل میوه خشک بهتر و قیمت فروش میوه خشک است.

پس در نظر داشته باشید که اگر شما به عنوان مثال ده کیلو سیب خریداری بکنید با قیمت کیلویی ۵۰۰۰ تومان و از هر ده کیلو سیب یک کیلو سیب خشک تولید نمایید و سیب خشک تولید شده را کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به فروش برسانید؛ پس حاشیه سود ناخالص شما به ازای هر کیلو میوه خشک ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

می توان مثال بالا را برای میوه جات مختلف با قیمت خرید متنوع و قیمت فروش در زمان های متفاوت و همینطور ضریب تبدیل های مختص هر میوه محاسبه کرد. همینطور تاثیر قیمت خرید هر میوه تر را که برای هر کس می تواند بسیار متفاوت باشد در سود ناخالص را مشاهده می کنید.

به عنوان مثال اگر به جای خرید سیب کیلویی ۵۰۰۰ تومان همان سیب را کیلویی ۳۰۰۰ تومان خریداری نمایید حاشیه سود ناخالص از ۵۰ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان در هر کیلو سیب خشک خواهد رسید.

حاشیه سود خالص برای تولید هر کیلو میوه خشک

برای محاسبه حاشیه سود خالص به ازای هر کیلو میوه خشک برای تولید کنندگان، باید به جز مواردی که در پاراگراف بالا برای محاسبه سود ناخالص حساب شد هزینه ها را محاسبه نموده و از سود ناخالص کسر کرد.

به این ترتیب اگر در نظر بگیریم برای تولید هر کیلو میوه خشک در یک کارگاه مشخص و در یک شهر مشخص هزینه هایی از جمله هزینه های کارگری، هزینه آب و برق و گاز و همین طور هزینه خواب سرمایه و اجازه کارگاه را محاسبه کنیم و در حدود ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان باشد باید این عدد را از سود ناخالص کم کنیم.

مثلا اگر سود ناخالص تولید هر کیلو سیب خشک در بالا پنجاه هزار تومان محاسبه شد باید از آن ۵۰ هزار تومان ۱۰ الی ۱۵ هزار تومان برای هزینه های سربار کسر شده و سپس سود خالص محاسبه شود که در اینجا میزان سود خالص ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان به ازای هر کیلو سیب خشک خواهد بود.

میزان هزینه ها می تواند بسیار متنوع باشد چراکه ممکن است شما ملکی را به عنوان کارگاه تولیدی در نظر گرفته باشید که در آن جا مالک باشید و هزینه اجاره نپردازید این در حالی است که اگر شما همان کارگاه را در یک شهر بزرگ اجاره کنید می تواند بخش بزرگی از هزینه های شما را شامل شود.

طبق فرمول بالا و توضیحات ارائه شده می‌توان سود خالص تولید هر کیلو از انواع میوه خشک را محاسبه کرده و در محاسبات و استراتژی های کسب و کار در نظر گرفت.

 حتما مطالعه کنید:

میوه خشک کن صنعتی

دستگاه خشک کن میوه

6 / 10
از 4 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :