بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 13 بهمن 1400 در ساعت 16 : 54 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همان طور که می‌دانید برای حفظ ارزش غذایی محصولات، جلوگیری از فاسد شدن آن‌ها و حفظ ویژگی های فیزیکی مواد غذایی باید آن‌ها را بسته بندی کرد. بسته بندی یکی از مهم‌ترین مراحل تولید مواد غذایی می‌باشد و رعایت استانداردهای لازم بسته بندی برای همه‌ی صاحبان صنایع ضرروی است. زیرا بسته بندی مانع آسیب دیدن محصولات و مواد غذایی می‌شود.

 

 بسته بندی مواد غذایی به صورت استاندارد

 

استاندارد بسته بندی محصولات غذایی

در هر کشوری با توجه به مواد غذایی تولید شده، استانداردهای بسته بندی نیز متفاوت است.

از جمله استانداردهای تایید شده از سوی سازمان بهداشت جهانی ، استاندارد EN 15593 است که در اروپا تنظیم می‌شود که در کنار استاندرادهایی همچون ISO 9001 که برای کیفیت محصولات استفاده شده و استاندارد ISO 22000 که ایمنی مواد غذایی را بررسی می‌کند، کاربرد دارد.

استاندارد EN 15593 امکان خطر و ریسک بسته بندی های مورد استفاده را بررسی، تجزیه و تحلیل می‌کند.

براساس استانداردهای یاد شده، بسته بندی مواد غذایی باید به شکلی باشد که باعث به وجود آمدن مشکل در حمل و نقل نشود و به راحتی در دسترس مشتری قرار گیرد. تاکید این استانداردها بر این مورد است که صاحبان صنایع و تولیدی ها از مواد بهداشتی برای  بسته بندی مواد غذایی و فست فود استفاده کنند.

رعایت استانداردهای بسته بندی به شرکت ها در بهبود محصول تولیدیشان کمک کرده وباعث حفاظت از سلامت مصرف کنندگان و اطمینان خاطر آن‌ها می‌شود. رعایت استانداردهای بسته بندی نمایانگر «انجام مسؤولیت» یا due diligenceمی‌باشد.

 

ویژگی‌های بسته بندی مناسب چیست؟

بسته بندی مناسب باید مانع از ورود رطوبت و ذرات خارجی به داخل بسته حاوی محصول شده و با حفظ کیفیت مواد غذایی باعث ماندگاری بیشتر آن شود.

بسته بندی علاوه بر شکل ظاهری مناسب باید حاوی اطلاعاتی مانند: دمای مورد نیاز، شرایط نگهداری، موارد قابل مصرف، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و شیوه حمل و نقل کالا باشد.

استفاده از بسته بندی مناسب و صحیح باعث می‌شود در زمان حمل و نقل با مشکل مواجه نشویم. باید این نکته را در نظر گرفت که برای هر نوع محصول با ابعاد خاص باید بسته بندی مخصوص به همان محصول استفاده شود تا میزان آسیب رسیدن به مواد غذایی به حداقل برسد.

استفاده از بارکد در بسته بندی، مزیت مهمی برای شرکت تولید کننده محسوب می‌شود. زیرا با مشتری می‌تواند با اسکن بارکد روی بسته بندی اطلاعات کافی راجع به برند تولید کننده و فرایند تولید محصول به دست آورد.

استقامت بسته بندی باید به شکلی باشد که در برابر عوامل محیطی مانند ضربه و فشار مقاومت کافی داشته باشد. باید در نظر داشت که بسته بندی مناسب یکی از عوامل مهم برای تبلیغات محصول است.

تولید کنندگان باید علاوه بر موارد فوق به شکل ظاهری بسته بندی، استفاده از المان های مناسب توجه نشان دهند.

 

استانداردهای بسته بندی مواد غذایی

 

ظاهر بسته بندی و جنس و وزن آن باید چگونه باشد؟

معمولا بسته بندی محصولات به رنگ تیره یا شفاف و بدون رنگ می‌باشد. بسته بندی تیره از نفوذ نور به داخل بسته بندی جلوگیری می‌کند و بسته بندی شفاف و بی رنگ برای محصولاتی مانند شیرینی، میوه و بسیاری از محصولات غذایی که باید محتوای داخل آن مشخص شود کاربرد دارد.

از مواد پلیمری برای تهیه بسته بندی فست فود، مواد غذایی و رستوران‌ها استفاده می‌شود. غالبا از کاغذ، پلاستیک، چوب، شیشه و فلز برای بسته بندی مواد غذایی استفاده بیشتری می‌شود.

اگر وزن بسته بندی استفاده شده برای محصولات غذایی زیاد باشد با مشکلاتی در حمل و نقل مواجه خواهیم شد و جابه جایی محصولات مشکل می‌شود. در چنین شرایطی مقاوم بودن جنس بسته بندی اهمیت بیشتری پیدا می کند. 

آراد ماشین از سازندگان موفق در حوزه ساخت دستگاه ها و ماشین آلات بسته بندی مواد غذایی است و برای انواع مواد غذایی مانند سبزیجات، غذای آماده، خشکبار، گوشت، مرغ و ماهی، مواد غذایی که بصورت تک نفره بسته بندی می شوند همچون عسل، مربا، نسکافه، ماست و ... دستگاه های بسته بندی متناسب با نیاز بازار را طراحی و تولید می کند.

یکی از دستگاه های بسته بندی پرکاربرد در صنعت بسته بندی مواد غذایی دستگاه سیل است.  به منظور اطلاع از قیمت دستگاه سیل وکیوم با کارشناسان آراد ماشین تماس بگیرید. 

  

نکات بسیار مهم در بسته بندی مواد غذایی

1.بسته بندی رستوران و فست فود باید قابلیت بازیافت داشته باشند.

2.بسته بندی باید در مقابل کشش و پارگی مقاوم باشد.

3.بسته بندی باید به گونه‌ای طراحی شود که کاربرد واستفاده آن برای مشتری آسان باشد.

4.هزینه بسته بندی باید مقرون به صرفه باشد.

5.بسته بندی باید این قابلیت را داشته باشد که کاملا از محتویات خود محافظت کند و ماندگاری محصول و مواد غذایی را بالا نگه دارد. بسته بندی map یکی از روش هایی است که سبب افزایش زمان ماندگاری محصولات می شود.

6.برای بسته بندی مواد غذایی و محصولات نیمه آماده باید مقاومت در برابر حرارت در نظر گرفته شود.

7.صنایع و تولیدی ها باید از بسته بندی منحصر به فرد و ویژه خود استفاده کنند که مبتکرانه و دارای جذابیت های بصری نیز باشد. زیرا این عمل باعث جذب مشتری و افزایش فروش محصول می‌شود.

 

 

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :