بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 21 اسفند 1401 در ساعت 17 : 6 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برای تولید میوه خشک یا راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق به کمک آن، باید چالش‌هایی را پشت سر بگذارید. اگر از نکات مربوط به کار تولید میوه خشک اطلاع نداشته باشید، این امکان وجود دارد که هزینه‌های بیهوده انجام دهید یا نتوانید در این مسیر به موفقیت برسید. در این مقاله، تمامی چالش‌ های تولید میوه خشک را برای شما بیان می‌کنیم و نکات مربوط به آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تأمین مواد اولیه

از جمله مواد اولیه موردنیاز می‌توان به تهیه میوه مناسب خشک کردن و نوع بسته‌بندی میوه‌ها به‌صورت پلاستیک یا جعبه‌ای اشاره کرد. یکی از مشکلات تولید میوه خشک، پیدا کردن افراد و تأمین‌کننده‌های وفادار است. شما باید افرادی را پیدا کنید که با کمترین قیمت ممکن، بهترین خدمات را ارائه دهند.

میوه‌هایی که می‌خواهید برای خشک کردن استفاده کنید، باید تازه و باکیفیت باشند. پیدا کردن تأمین‌کننده قابل اعتماد در ابتدای کار کمی دشوار است و باید برای آن به اندازه کافی زمان و انرژی بگذارید. تأمین‌کننده موردنظر شما باید مجوزات لازم برای فروش میوه را دریافت کرده باشد.

انجام تحقیقات برای پیدا کردن یک تأمین کننده مناسب ضروری است. نکته‌ای که رعایت آن به شما کمک می‌کند تا این چالش را پشت سر بگذارید، این است که به جای سفارش دادن حجم زیاد میوه، در ابتدای کار مقداری از آن را به صورت آزمایشی خریداری کنید و در صورت رضایت از کیفیت، کار خود را ادامه دهید.

نگهداری و حمل و نقل

فرایند نگهداری از میوه‌ها، از دیگر مشکلات تولید میوه خشک است. شما باید میوه‌ها را در یک محیط سرد با دمای معین قرار دهید و در صورت نیاز، یخچال‌ یا محفظه‌هایی را خریداری کنید تا میوه‌ها درون آن قرار بگیرند و خراب نشوند؛ به‌علاوه باید به هزینه و شیوه حمل‌ونقل میوه‌های خشک شده توجه داشته باشید. راهی را انتخاب کنید که علی‌رغم هزینه کمتر، سرعت بیشتری داشته باشد و بعد از رسیدن محصول نهایی به مشتری، تازگی و طعم اولیه میوه حفظ شود.

اگر ارسال میوه به مناطق دور و شهرهای دیگر انجام می‌شود، باید از کامیون‌ها و تریلی‌های حاوی یخچال استفاده کنید تا میوه‌ها در طی مسیر خراب نشوند؛ اما برای ارسال درون شهر کار شما بسیار راحت‌تر است و می‌توانید به کمک پیک یا ماشین به تحویل سفارش‌ها بپردازید.

نکته: به نوع و جنس بسته‌بندی توجه کنید. استفاده از بسته‌بندی نامناسب و نامرغوب موجب خراب شدن میوه‌ها می‌شود.

آگاهی از حجم انبار

آگاهی و داشتن آمار از میزان میوه‌های موجود در انبار و محفظه‌ها بسیار مهم است. شما باید از حجم میوه موجود به صورت کامل اطلاع داشته باشید تا در هنگام پردازش سفارش‌ها و آماده‌سازی میوه خشک به تعداد خواسته شده توسط مشتری، مشکلی پیش نیاید و بتوانید از پس آن بربیایید. اولویت فروش میوه‌های قدیمی‌تر موجود در یخچال انبار نسبت به سایر میوه‌ها بیشتر است؛ به این دلیل که هرچقدر از زمان ماندگاری میوه‌ در یخچال بگذرد، تازگی آن کمتر می‌شود.

استفاده از نرم‌افزار‌های هوشمند و کامپیوتر‌ها به شما کمک می‌کند تا از انبار‌ها به طور لحظه‌ای و دقیق آمار داشته باشید. اگر در کارگاه‌های بزرگ فعالیت می‌کنید یا حجم کاری شما زیاد است، حتماً از نرم‌افزار مدیریت انبار استفاده کنید؛ حتی می‌توانید افرادی را استخدام کنید که کار هماهنگی و مدیریت انبارها را انجام دهند.

رقابت در بازار و بازاریابی

قطعاً رقبایی وجود دارند که مانند شما، کار خشک کردن میوه را انجام می‌دهند.  برای اینکه بتوانید درآمد بیشتری داشته باشید باید مزایایی برای مشتری ایجاد کنید تا شما را نسبت به سایر برند‌ها و رقبا ترجیح دهد. کانال‌های فروش خود را انتخاب کنید و بر اساس آن، تبلیغات خود را شروع کنید. برای مثال انجام تبلیغات تلویزیونی یا فروش از طریق وب‌سایت اینترنتی، یک کانال فروش به حساب می‌آید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی و توجه به برندینگ باعث می‌شود تا بتوانید بازاریابی خود را به شکل بهتر انجام دهید. شما باید در ابتدای کار برای محصولات خود تخفیف در نظر بگیرید و سعی کنید مشتریان وفادار کسب کنید. حتماً در تبلیغات خود از کیفیت و فواید میوه خشک صحبت کنید و مخاطب هدف خود را بشناسید. انجام این اقدامات در نهایت موجب موفقیت شما در بازارهای فروش میوه خشک می‌شود.

نکته: اگر کسب‌وکار شما بزرگ است، به شما پیشنهاد می‌کنیم افراد متخصص را استخدام کنید تا در برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و انجام بازاریابی برای فروش به شما کمک کنند. این کار به شما کمک می‌کند تا از سایر رقبا جلو بزنید و بازار را به دست بگیرید.

رعایت اصول بهداشتی

استفاده از دستکش، شست‌وشوی میوه‌ها و تمیز نگه داشتن محیط کار از جمله نکاتی است که باید برای تولید میوه خشک با کیفیت به آن توجه کنید. رعایت اصول بهداشتی موجب تثبیت برند و بالارفتن کیفیت کار می‌شود. محل نگهداری میوه‌های خشک باید تمیز باشد. دما و فضای آن باید به ‌گونه‌ای تنظیم شود که قارچ یا باکتری در آن پرورش پیدا نکند.

باید افرادی را انتخاب کنید تا حداقل هفته‌ای یک بار، تمام محیط نگهداری میوه‌ها را تمیز کنند، زمین را تی بکشند و از عدم نفوذ رطوبت به محفظه میوه‌ها مطمئن شوند. سعی کنید هر چند وقت یک‌بار یخچال‌ها و محفظه‌های نگهداری میوه را بشویید.

نکته: عدم رعایت بهداشت یا نداشتن فضای مناسب برای نگهداری از میوه‌ها، موجب کپک‌زدن آن‌‌ها می‌شود و ضررهای جبران‌ناپذیری به کسب‌وکار شما وارد می‌کند.

دریافت مجوزها

برای راه اندازی کسب‌و‌کار با دستگاه میوه خشک کن صنعتی به مجوزهای متفاوتی از جمله وزارت بهداشت نیاز دارید. گرفتن مجوز تولید میوه خشک از اولویت‌های اول شماست و اگر می‌خواهید محصولات خود را در فروشگاه‌ها بفروشید یا آن‌ها را به مشتریان خود ارائه دهید، باید برای آن اقدام کنید. مشورت با افراد و مجموعه‌های متخصص به شما کمک می‌کند تا این فرایند را با سرعت بیشتری طی کنید و روند کار بهتر پیش برود.

نکته: حتماً به تاریخ تمدید مجوز‌های خود توجه داشته باشید و هرگاه که زمانش فرا رسید، دوباره آن‌ها را تمدید کنید. عدم توجه به این مسئله می‌تواند به کسب‌وکار شما آسیب بزند.

خرید تجهیزات

به جز دستگاه میوه خشک کن، باید به خرید دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به آن توجه کنید. برای مثال اگر می‌خواهید کار خود را به‌صورت گسترده در کارگاه شروع کنید، باید برای برش دادن میوه‌ها دستگاه بخرید و به فکر خرید محفظه‌هایی برای نگهداری از میوه‌ها باشید. بسته به ابعاد کاری‌تان، باید به فکر خرید تجهیزات مربوط به بسته‌بندی میوه‌ها نیز باشید. حتماً از مراکز معتبر خرید کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد، تجهیزات دارای گارانتی را انتخاب کنید. حتماً به ابعاد دستگاه‌ها توجه داشته باشید تا از لحاظ مکانی به مشکل برنخورید.

توجه: میزان نیاز شما به تجهیزات بر اساس حجم کاری کاملاً متفاوت است؛ برای مثال اگر به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار خانگی هستید به تجهیزات و ابزارهای کمتری نسبت به حالت صنعتی نیاز دارید.

سخن پایانی

در این مقاله درمورد چالش‌ های تولید میوه خشک و نکات مربوط به آن صحبت کردیم. به یاد داشته باشید که شروع تمام کارها و فعالیت‌ها، با تعدادی چالش روبه‌رو است و برای این که بتوانید این مسیر را راحت‌تر طی کنید، باید با افراد و مجموعه‌های متخصص همکاری کنید.

سایت آراد ماشین به عنوان طراح و سازنده دستگاه‌ها و ماشین آلات خطوط تولید مواد غذایی، به شما کمک می‌کند تا از مسیر موجود برای راه‌اندازی این کسب‌وکار را به‌راحتی عبور کنید و از کار خود نتیجه بگیرید؛ درضمن اگر از دستگاه موردنظر را از مجموعه ما خریداری کنید، آموزش تولید میوه خشک نیز به صورت رایگان شامل شما می‌شود. برای دریافت مشاوره یا برقراری ارتباط بیشتر، کافی است با ما تماس برقرار کنید.

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :