بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 9 تير 1401 در ساعت 15 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه شاهد پیشرفت چشم گیری در صنعت بسته بندی انواع مواد غذایی، خوراکی، دارویی و ... می باشید. کاربرد دستگاه سیل وکیوم در صنعت بسته بندی انواع سبزیجات، لبنیات، محصولا پروتئینی، داروها و محصولات آرایشی بهداشتی بسیار قابل توجه است. مزیت های بیشمار پلمپ کردن ظروف پلاستیکی از نظر حمل و نقل، افزایش ماندگاری، جذب مشتری، سودآوری و ... سبب شده این نوع بسته بندی مورد اقبال تولید کنندگان قرار بگیرد.  

دستگاه بسته بندی سیل وکیوم چیست؟

همانطور که گفتیم دستگاه سیل وکیوم از پر کاربرد ترین و محبوب ترین دستگاه ها در زمینه بسته بندی مواد غذایی می باشد و علت این محبوبیت بالا بردن ماندگاری محصول، حفاظت از محصول در برابر عوامل مخرب خارجی، جلوگیری از نشت محصول و همچنین زیبایی و استحکام این نوع بسته بندی می باشد. در این نوع از بسته بندی همانطور که از نام آن مشخص است با استفاده از عمل سیل که به معنی مهر و موم کردن می باشد یک لایه سلفون بر روی لبه های ظرف پرس می کن و این عمل با استفاده از حرارت و نیروی فشار صورت می گیرد.

استفاده از سیل وکیوم در بسته بندی سبزیجات و صیفی‌جات

از کاربرد های دیگر این دستگاه می توان به استفاده از سیل وکیوم در بسته بندی سبزیجات و صیفی جات اشاره کرد. معمولا بسته بندی محصولاتی با دستگاه سیل انجام می شود که تازه هستند و نسبت به مواد غذایی دیگر ماندگاری کمتری دارند.

از این روش برای بسته بندی محصولاتی نظیر هویج، فلفل دلمه، پیاز، کرفس، انواع سبزیجات تازه، سالاد و ... استفاده می شود که در هنگام خرید با این مدل از محصولات که با استفاده از دستگاه سیل وکیوم در ظرف های پت و یکبار مصرف بسته بندی شده اند مواجه شده اید .

ظرف سیل شده حاوی سبزیجات

سبزیجات تازه با قرار گرفتن در معرض هوای آزاد و قرار گرفتن در برابر تابش مستقیم نور خورشید به سرعت آب میان بافتی خود را از دست می دهند و این اتفاق سبب تغییر شکل، رنگ، طعم و در نتیجه خرابی محصول می شود و طی زمانی کوتاه غیر قابل مصرف می شوند. دستگاه های سیل قابلیت نصب سیستم تزریق گاز دارند و این عمل ماندگاری سبزیجات را بالا می برد.

با مدلهای دیگر برای بسته بندی سبزیجات و دستگاه های مناسب برای این کار آشنا شوید: دستگاه بسته بندی سبزیجات

بسته بندی گوشت، مرغ، ماهی بوسیله دستگاه سیل

در کارخانه های فرآوری انواع مواد پروتئینی نظیر گوشت، مرغ، ماهی و ...  نیز از دستگاه های سلفون کش و سیل برای بسته بندی استفاده می کنند. بسته بندی گوشت، مرغ، ماهی بوسیله دستگاه سیل وکیوم از بهترین گزینه ها می باشد زیرا این دستگاه هوای داخل ظرف را تخلیه کرده و علاوه بر آن قابلیت تزریق گاز ازت را نیز دارد. این عمل علاوه تازه نگه  داشتن محصول به بالا بردن زمان ماندگاری محصول به عدم تغییر رنگ و طعم محصول کمک می کند.

کاربرد دستگاه سیل وکیوم در بسته بندی گوشت

دستگاه های سیل وکیوم بصورت رومیزی، ایستاده کشویی، روتاری و خطی ساخته م شوند و این دستگاه ها دارای سرعت های متفاوتی هستند و بسته به سرعت خط  تولید کارگاه طراحی و ساخته می شوند.

 

بسته بندی ماست و لبنیات

از دستگاه سیل وکیوم در بسته بندی ماست و لبنیات نیز استفاده می شود. از این دستگاه در بسته بندی انواع لبنیات نظیر ماست، پنیر، کشک، خامه و ... کاربرد دارد. با توجه به حائز اهمیت بودن مسائل بهداشتی در مواد غذایی حساس مانند فرآوراده های لبنی دستگاه سیل وکیوم از مناسب ترین گزینه ها بوده که از نشت مواد داخل ظرف و ورود هر گونه آلودگی خارجی جلوگیری می کند.

در فروشگاه ها ی لبنی کوچک می توان از دستگاه سیل وکیوم رومیزی استفاده کرد که نسبت به دستگاه های صنعتی فضای بسیار کمی برای جا نمایی احتیاج داشته و کار کردن با دستگاه بسیار راحت می باشد.

بسته بندی انواع محصولات تک نفره

از دیگر اقداماتی که در صنعت بسته بندی محصولات غذایی انجام شد، بسته بندی محصولات در وزن های پایین و برای مصارف فردی بصورت تکنفره است. معمولا برای مصارف رستوران ها، فست فودی های و انواع مواد خوراکی مختلف که بصورت تکنفره مصرف می شوند این عمل انجام شده که این عمل علاوه بر صرفه جهت رعایت موارد بهداشتی نیز پیشنهاد می شود.

بسته بندی محصولات دارویی و بهداشتی

از دستگاه های بسته بندی سیل وکیوم علاوه بر مواد غذایی خام، نیمه آماده و آماده در بسته بندی محصولات دارویی و بهداشتی و یا تجهیزات پزشکی نیز کاربرد دارد. دستگاه هایی که برای بسته بندی محصولات دارویی و بهداشتی استفاده می شوند دارای دو مکانیزم القایی و حرارتی هستند.

از دستگاه سیل القایی برای ظرف گرد درب دار استفاده می شود که با استفاده از جریان میدان مغناطیسی یک لایه فوم را بر رو لبه ی ظرف سیل می کند و نوع دیگر حرارتی نیز همان دستگاه های سیل وکیوم هستند که با استفاده از حرارت و فشار عمل سیل را انجام می دهند.

مزایای استفاده از بسته بندی سیل وکیوم

از مزایای استفاده از بسته بندی سیل وکیوم می توان به موارد  زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از دفرمه شدن، تغییر رنگ، طعم و عطر زود هنگام محصول
  • بالا بردن ماندگای محصول
  • بسته بندی با ظاهری شکیل که تاثیر مستقیمی بر روی فروش محصولات دارد
  • استحکام و مقاومت بیشتر بسته بندی در هنگام جابجایی محصول و یا وارد شدن فشار هنگام جابجایی و در نتیججه جلوگیری از نشت محصول
  • جلوگیری از فاسد شدن زود هنگام محصول و ورود هر گونه عامل و آلودگی خارجی که باعث خراب شدن و پایین رفتن کیفیت محصول می شود.

با این تفاسیر استفاده از دستگاه سیل وکیوم یک انتخاب هوشمندانه و به صرفه برای بسته بندی محصولات است.

 

نکات مهم هنگام انتخاب و خرید دستگاه سیل

با توجه به گسترده بودن دنیای بسته بندی مواد غذایی، سازنده های موفق بسیاری در زمینه ساخت مدل های مختلف دستگاه سیل وکیوم فعال هستند. با این حال مهمترین مسئله برای خرید دستگاه، انتخاب دستگاهی با کیفیت و عملکرد مناسب می باشد.

شرکت آراد ماشین با استفاده از بهترین و با کیفیت ترین قطعات دستگاه های بسته بندی با کیفیت و طول عمر بالایی را طراحی کرده و ارائه می دهد.

برای انتخاب دستگاهی متناسب با کسب و کار خود ابتدا باید ظرف متناسب با محصول خود را انتخاب کرده و ابعاد ظرف را مشخص کنید. با مشخص شدن ابعاد ظرف تعداد قالبی که بر روی صفحه دستگاه جا می گیرد مشخص می شود.

دستگاه های بسته بندی سیل آراد ماشین قابلیت نصب سیستم تزریق گاز، تاریخ، وکیوم و اجکتور جهت جابجایی راحت تر ظروف را دارد.

دستگاه های سیل پنوماتیک قابلیت طراحی انواع قالب های خاص و همچنین طراحی قالب با اشکال و سایز های  مختلف بر روی یک صفحه را دارد.

از نکاتی مهمی که در هنگام خرید دستگاه سیل وکیوم باید در نظر گرفته شود خدماتی است که شرکت سازنده به شما ارائه می دهد.

از خدماتی که شرکت آراد ماشین به مشتریان خود ارائه می دهد مشاوره رایگان به مشتریان می باشد که دستگاهی متناسب با کسب و کار و نیاز خود خریداری کنند.

از دیگر خدمات شرکت آراد ماشین به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش
  • نصب و آموزش رایگان
  • پشتیبانی 24 ساعته

نکته پایانی

در این مقاله تا حدودی به کاربرد دستگاه سیل وکیوم در صنعت بسته بندی پرداخته شد. در صورتی که در تولید کننده محصول خاصی هستید و برای عرضه آن به فکر بسته بندی مناسب هستید و یا نیاز به ارتقاء دستگاه ها و تجهیزات بسته بندی خود هستید، با کارشناسان و مشاوران آراد ماشین تماس بگیرید.

 
10 / 10
از 1 کاربر
عنوان نظر :
نام شما :
شماره تماس :